Een overzicht van onze fietsreizen

2006 - DRÔME - VERCORS  (Frankrijk)

Van donderdag 22 tot vrijdag 30 juni 2006 = 9 dagen (8 overnachtingen).

19 deelnemers: Bauwens Mike, Coolens Edy, Cornelis Herald, De Bolle Luc, De Pauw Eddy, De Ryck Theo, De Saedeleer Dirk, De Zwaef Guy, Eeckhout Pascal, Janssens Eric, Roels Guy, Temmerman Herman, Thuysbaert Gust, Van Assche Marc, Van De Maele René, Van Der Biest Staf, Van Impe Norbert, Vanwittembergh Eddy, Vanwittembergh Jean-Pierre.

We logeerden in vijf verschillende hotels, allemaal met openluchtzwembad en dat kwam gezien de constant hoge temperaturen uitstekend van pas!
Voor een lijstje met onze hotels: klik hier!

We fietsten in de departementen Drôme, Vaucluse, Alpes de Haute-Provence, Hautes Alpes en Isère.
Prachtige en afwisselende landschappen; mooie beklimmingen en afdalingen op rustige wegen; zuiderse weersomstandigheden van start tot aankomst gedurende elke rit; geen druppel regen. Beter kon het echt niet...

Onze reis dag per dag:
 Donderdag 22 juni - Verplaatsing per auto naar St-Jean-en-Royans
Verplaatsing per auto van Denderleeuw naar St-Jean-en-Royans (910 km).
In de late namiddag brachten we in St-Jean-en-Royans een bezoekje aan de 'Cave Noisel', een producteur van lokale specialiteiten op basis van walnoten (notenwijn, likeur, noga, jam, olie).

Overnachting in Hotel Le Castel Fleurie in het centrum van St-Jean-en-Royans (departement Drôme - ongeveer 2900 inwoners).

Vrijdag 23 juni - Rit 1: St-Jean-en-Royans - Valréas
Overnachting in Le Grand Hotel in het centrum van het mooie stadje Valréas (departement Vaucluse - ongeveer 9700 inwoners).

We verlieten de Vercors via de Col de Bacchus, dwarsten vervolgens de vallei van de Drôme om over de Pas de Lauzun en de Col du Pertuis te eindigen in Valréas, gelegen in de 'Enclave des Pâpes'.
Deze rit op 'Ride with GPS': 115 km (1860 hm)
Geschreven wegwijzer van deze rit (pdf-formaat): rit 1

In Valréas beleefden we een onvergetelijke avond, want net op de dag van ons verblijf konden we daar de Nuit du Petit St-Jean meemaken en was er rond ons hotel ook een grote kermisfoor. Een unieke belevenis!

Zaterdag 24 juni - Rit 2: Valréas - St-Etienne-les-Orgues
Overnachting in Hotel Saint Clair, gelegen tussen de lavandelvelden op 2 km van het dorpscentrum van St-Etienne-les-Orgues (departement Alpes-de-Haute-Provence - ongeveer 1220 inwoners).

Van in Valréas fietsten we over prachtige golvende wegen door de wijngaarden naar Vinsobres. Iets verder kwamen we in de streek van de 'Baronnies', een klein bergmassiefje, vooral gekend om zijn lavendel, olijven en fruitbomen. De Mont Ventoux lieten we rechts van ons liggen en fietsten verder door de mooie valleitjes van de Ouvèze en de Toulerenc. Voorbij Montbrun-les-Bains beklommen we de lastige Col de Macuènge (1068 m) met in het verlengde daarvan de Col de l'Homme Mort (1212 m). Na de afdaling kwamen we temidden de lavendelvelden terecht en vanaf hier verliepen de laatste 40 km (door o.a. Ferrassières, Revest-du-Brion en Banon) grotendeels in dalende lijn.
Deze rit op 'Ride with GPS': 117 km (1985 hm)
Geschreven wegwijzer van deze rit (pdf-formaat): rit 2

Er was ook mogelijkheid om mits 11 km extra de Mont Ventoux (1909 m) te beklimmen. Zeven deelnemers kozen voor deze optie. De splitsing van de Ventouristen en de anderen gebeurde op km 23 in in La Tuilière en we zagen mekaar pas terug in Revest-du-Brion op km 98.
De rit mét de Mont Ventoux op 'Ride with GPS': 128 km (2630 hm)

Dit werd een dag met een lang én straf verhaal... té lang om hier te vertellen, maar als je er toch het fijne van wil weten, klik dan op volgende link 'Het verhaal van de Ventoux'

Hotel Saint Clair was een prima hotel. We keerden er later nog terug tijdens onze fietsreis 'Drôme 2014'. We herinneren ons hier nog de zeer enthousiaste zwarte eigenares die ons goed soigneerde. Haar favoriet was toch wel Theo want ze noemde hem de hele tijd 'Theo le champion du monde'...
Na onze rit konden we er zalig afkoelen in het zwembad in de tuin en ons avondeten werd opgediend buiten op het terras onder de platanen. Het werd daar een plezante avond en er werd uiteraard ook nog uitgebreid nagepraat over de voorbije rit...

Zondag 25 juni - Rit 3: St-Etienne-les-Orgues - Orpierre
Overnachting in Hotel Le Céans, gelegen in Les Béguës, een piepklein gehuchtje met amper een 30-tal inwoners, op 5 km van het centrum van hoofdgemeente Orpierre (departement Haute-Alpes - ongeveer 330 inwoners).

Vrijwel direct na de start (op een hoogte van 696 m) begonnen we aan de 18 km lange klim naar de Montagne de Lure (1746 m), een berg die heel wat gelijkenis vertoont met de westelijker gelegen Ventoux. Vanaf de top was het dan 30 km afdalen naar het stadje Sisteron (490 m). Via het dal van de Buëch, de prachtige Gorges de la Méouge, de Col de St-Jean (1158 m) en de zeer steile maar niet zo lange Col de la Pierre Vesce (1055 m), bereikten we onze zeer rustige etappeplaats.
Deze rit op 'Ride with GPS': 121 km (2485 hm)
Geschreven wegwijzer van deze rit (pdf-formaat): rit 3

Ook hier, in Hotel Le Céans, was het prima verblijven. We keerden hier later nog terug tijdens onze fietsreis Drôme 2014.

Maandag 26 juni - Rit 4: Orpierre - Luc-en-Diois
Overnachting in Hotel du Levant in het centrum van het dorpje Luc-en-Diois (departement Drôme - ongeveer 470 inwoners).

Via de Col de Perty (1302 m) kwamen we opnieuw in de prachtige fruitstreek van de de 'Baronnies' terecht (zie eergisteren). Daarna fietsten we noordwaarts over de Col de Peyruergue (794 m) en de Col de Soubeyrand (994 m). Na een makkelijk stuk parcours klommen we van in La Charce naar de Col de Prémol (964 m) en vanaf daar was het enkel nog afdalen tot in onze etappeplaats Luc-en-Diois. We eindigden onze rit met een bezoekje aan 'Les Claps' en 'Le Saut de la Drôme', merkwaardige rotsformaties, van aan ons hotel 2 km heen en 2 km terug.
Deze rit op 'Ride with GPS': 106 km (2020 hm)
Geschreven wegwijzer van deze rit (pdf-formaat): rit 4

Enkele deelnemers maakten gebruik van het openluchtzwembad van het hotel, gelegen in een tuin aan de overkant van de straat.
Vóór en ook na het avondeten gingen we nog iets drinken op het terras van de kantine van een camping niet zo ver van ons hotel.

Dinsdag 27 juni - Rit 5: Luc-en-Diois - St-Jean-en-Royans

Deze rit had een vrij vlakke aanloop tot in het stadje Die. Daar verlieten we de vallei van de Drôme en was het zo goed als 20 km klimmen over de prachtige Col de Rousset (1254 m) om in de Vercors terecht te komen. Via La Chapelle-en-Vercors en het laatste deel van de Col de Proncel (1098 m) bereikten we het 'Nécropole de la Résistance' in Vassieux-en-Vercors (1063 m) met meteen daarna een zeer lastige klim naar de 'Mémorial de la Résistance' (Col de la Chau - 1337 m) en vervolgens naar de Col de La Portette (1159 m). Vanaf daar bleven er enkel nog 15 km bergaf tot in St-Jean-en-Royans (253 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 108 km (1975 hm)
Geschreven wegwijzer van deze rit (pdf-formaat): rit 5

In deze rit hielden we een korte stop aan het oorlogskerkhof 'Nécropole de la Résistance' en 3 km verder (en bijna 300 meter hoger) ook een meer uitgebreide stop aan het 'Mémorial de la Résistance'. Hier bezochten we het museum en kregen er ook een korte film te zien over hetgeen er daar in de oorlog gebeurd was.
Bij het binnenrijden van onze etappeplaats St-Jean-en-Vercors was er nog een gezellig terrasje...

Woensdag 28 juni - Rit 6: start en aankomst in St-Jean-en-Royans
Overnachting in Hotel Le Castel Fleurie.

Rit volledig in het massief van de Vercors. Na een lastige maar werkelijk magnifieke start langs de 'Combe Laval' en over de Col de la Machine (1011 m) daalden we opnieuw af naar het dal om vervolgens terug omhoog te rijden via de 'Grands Goulets'. Dat was althans de bedoeling... maar deze weg was afgesloten en dus moesten we rechtsomkeer maken en terug naar beneden rijden. Een nieuwe route werd opgemaakt en we vervolgden onze rit via Pont-en-Royans (km 44 - 240 m) door de prachtige 'Gorges de la Bourne' bergop tot in Villard-de-Lans (km 68 - 1010 m). In dit bergstadje namen we een uitgebreide pauze en keerden daarna langs dezelfde weg door de 'Gorges de la Bourne' (dit keer dus zalig bergaf) terug naar Pont-en-Royans.
Deze rit op 'Ride with GPS': 105 km (3025 hm)
Geschreven wegwijzer van deze rit (pdf-formaat): rit 6

Door de noodgedwongen aanpassing van ons parcours (zie hierboven) werd de rit 5 km korter dan voorzien, maar kregen we wel iets meer hoogtemeters: 3025 in plaats van 2900.
Ter informatie: dit was de oorspronkelijk geplande rit: 109 km (2900 hm)

Op het einde van de rit hielden we een pauze in het toeristische Pont-en-Royans waar het zeer warm was. Gelukkig konden we ons daar zalig verfrissen op een plein met watervernevelaars...

Donderdag 29 juni - Rit 7: start en aankomst in St-Jean-en-Royans

Overnachting in Hotel Le Castel Fleurie.

We vertrokken via de steenweg naar Pont-en-Royans (km 9) van waar we via Presles nog een laatste keer naar de hoogvlakten van de Vercors klommen tot een hoogte van 1290 m. Door de zeer smalle maar prachtige 'Gorges du Nan' daalden we dan af naar de valei van de Isère (215 m). Hier bevonden we ons in 'Le Chambaran', de notenstreek van het departement Isère. Verder fietsten we langs de Abbaye de la Trappe de Chambarand, de Col de la Madeleine (493 m - niet te verwarren met de gelijknamige Alpencol) en Saint-Antoine-l'Abbaye (prachtig dorp met abdij) naar St-Nazaire-en-Royans (dorp met een hoge aquaduct). Tenslotte keerden we langs de ruïnes van het Château de Rochechinard terug naar St-Jean-en-Royans.
Deze rit op 'Ride with GPS': 103 km (2380 hm)
Geschreven wegwijzer van deze rit (pdf-formaat): rit 7

Tijdens een stop aan de abdij van Saint-Antoine-l'Abbaye raakten we Herald kwijt en het duurde een hele tijd voor we hem terugvonden.

Vrijdag 30 juni - Terugkeer per auto naar huis
Na het ontbijt in ons hotel keerden we per auto van in St-Jean-en-Royans terug naar huis (910 km).

Je kan ook een word-document downloaden met de wegwijzer van deze ritten: klik hier!

Voor de foto's van deze reis:  klik hier!
Deze foto's zijn ook terug te vinden in onze FOTOALBUMS.