Een overzicht van onze fietsreizen

2003 - BOURGONDIË

Van woensdag 25 juni tot donderdag 3 juli 2003 = 9 dagen (8 overnachtingen)
  14 deelnemers (13 fietsers + 1 chauffeur in camionnette).
De fietsers: Bauwens Mike, Cornelis Herald, De Bolle Luc, De Pauw Eddy, De Ryck Theo, Janssens Eric, Steppe Pierre, Thuysbaert Gust, Van Assche Marc, Van De Maele René, Van Der Biest Staf, Van Holen Hugo, Van Impe Norbert.
Chauffeur volgwagen: Van Impe Roland.

We maakten we een rondreis van 8 ritten door de departementen Côte d'Or, Yonne, Nièvre, Saône-et-Loire en Rhône. Onderweg logeerden we in zeven verschillende hotels.

Dit was zeker niet onze moeilijkste fietsreis, maar wél deze met de grootste variatie, niet alleen wat betreft landschappen maar ook op het gebied van toeristische, historische en culturele bezienswaardigheden. Sommige streken maakten veel indruk op ons en vielen zo goed mee, dat we er nadien nog terugkeerden voor andere fietsreizen (Beaujolais 2009 + 2018 en Morvan 2019).

Onze reis 2003 dag per dag:
 Woensdag 25 juni - Verplaatsing per auto (450 m) + Rit 1 / 40 km
Marceney
is een kleine gemeente in het departement Côte d'Or en telt amper iets meer dan 100 inwoners. Ons hotel lag ongeveer 1 km van het dorp aan de 'Etang de Marcenay' (ook wel 'Lac' genoemd) op een hoogte van 220 m.

Hotel le Santenoy - Marceney-le-Lac
Dit was een uiterst geschikt hotel voor ons, zeer rustig gelegen aan de rand van het 100 ha grote meer van Marcenay. Het hotel telde 18 kamers en wij sliepen met onze groep in het bijgebouw aan de achterkant.
Het ruime restaurant lag op de eerste verdieping van het hoofdgebouw. Op het gelijkvloers was tot ons groot plezier een café.
Dit was ook een ideale plaats om onze auto's veilig achter te laten voor een week...

In de voormiddag maakten we de verplaatsing per auto van Welle naar Marcenay-le-Lac (450 km).
Bijna op het einde van onze autorit hielden we een stop aan de Abdij van Molesme.
In de namiddag fietsten we een ritje in de streek rond Marcenay.
Rit 1
op 'Ride with GPS': Start & aankomst Marceney-le-Lac
Afstand: 42 km
- Hoogtemeters: 301.

Varia...
- Gedurende onze rit was het zo warm dat het asfalt op plaatsen bubbeltjes vormde die knetterden onder onze fietsbanden.
- Na het fietsen maakte we ook nog een wandeling aan het meer. Het water had een temperatuur van 26°, volgens Pierre zelfs té warm om in te zwemmen.

Donderdag 26 juni - Rit 2: Marcenay-le-Lac - Vézelay
Vézelay
is een gemeente in het departement Yonnne met ongeveer 435 inwoners. Het is vooral bekend als bedevaartsoord en om zijn abdijkerk, de basiliek Sainte-Marie-Madeleine, een bouwwerk uit de 11e eeuw. Vézelay is gebouwd op een beschermde, 300 meter hoge heuvel, 'La Colline Eternelle'. Toerisme is een goede bron van inkomsten voor het stadje. Vézelay is ook erkend als een van de mooiste dorpen van Frankrijk.

Gîte La Palombière
- Place du Champ de Foire - Vézelay.
We logeerden hier niet in een echt hotel, maar wel in een 18e eeuws huis waar de eigenares 9 kamers verhuurde aan toeristen. Deze gîte ligt aan de rand van het stadje op korte wandelafstand van de bezienswaardigheden die Vézelay te bieden heeft.
We konden hier enkel slapen en ontbijten. Voor het avondeten moesten we 100 meter verder het plein over naar Restaurant la Dent Creuse.
Het ontbijt kregen we in ons verblijf zelf, in de veranda met prachtig uitzicht op de omgeving.
Leuk weetje: tijdens de opnames van de film 'Mon oncle Benjamin' in 1969 logeerde niemand minder dan Jacques Brel gedurende twee maanden in La Palombière. Er was daar dan ook een kamer naar hem genoemd.

Rit 2
op 'Ride with GPS': Marceney-le-Lac - Vézelay
Afstand: 125 km
- Hoogtemeters: 1390.

Varia...
- Na 39 km hielden we een korte stop in het stadje Tonnerre met het historisch washuis (de 'Fosse Dionne') en het Hotel Dieu (een voormalig hospitaal).
- Na 58 km hielden we een stop in het wijnstadje Chablis. Gust kreeg hier een telefoontje met goed nieuws van zijn firma Eveka (een groot nieuw contract bij een ministerie) en trakteerde ons prompt op enkele flessen Chablis Grand Cru.
- In onze prachtige etappeplaats Vézelay maakten we uiteraard ook een wandeling en brachten er ook een bezoekje aan en in de basiliek Sainte-Marie-Madeleine.
- Om iets te drinken en ook voor ons avondeten konden we niet terecht in onze gite, maar moesten we het plein over.

Vrijdag 27 juni - Rit 3: Vézelay - Etang-sur-Arroux
Etang-sur-Arroux
is een gemeente in het departement Saône-et-Loire en telt ongeveer 1960 inwoners. Hoogteligging: 275 m.

Hostellerie du Gourmet
- Route de Toulon 45 - Etang-sur-Arroux
Klein maar gezellig hotelletje met 12 kamers. De bazin was een Zuid-Afrikaanse, en het avondeten was er legendarisch (zie verder hieronder).
Tegenwoordig is dit enkel nog een restaurant en de straatnaam is veranderd in 'Rue Gabriel Bouthière'.

Rit 3
op 'Ride with GPS': Vézelay - Etang-sur-Arroux
Afstand: 116 km
- Hoogtemeters: 2155.

Varia...
- Gedurende deze rit fietsen we dwars door de prachtige Morvan waar we later nog zouden terugkeren voor onze fietsreis 2019.
- Aan de stuwdam van het Lac de Pannecière (km 48) voerde Norbert een ingewikkelde reparatie uit aan de braquet van René (foto). Daarna werden we gedurende een aantal kilometers gevolgd door een hond die pas moest lossen toen we in een afdaling te veel snelheid haalden..
- Tijdens een afdaling (rond km 77) zagen we een fietser liggen die serieus gevallen was. Onze paramedici dienden hem de eerste zorgen toe en we bleven bij hem tot de ambulance opdaagde (foto).
- Op de Haut Folin (901 m op km 85) bereikten we vandaag het hoogste punt van onze reis.
- Voorbij Bibracte (km 95) beklommen we de zeer steile Mont Beuvray waar we een prachtig uitzicht hadden. Na de afdaling hielden we een drinkpauze op een terras in het dorpje St-Léger-sous-Beuvray (km 104)
- De bazin van ons hotel in Etang-sus-Arroux was een goedlachse Zuid-Afrikaanse dame die ons een avondmaal serveerde dat we nimmer zullen vergeten. Echt een overvloed aan eten... Daarna had ze ook nog een dessert gemaakt, maar niemand die dat nog binnen kreeg...

Zaterdag 28 juni - Rit 4: Etang-sur-Arroux - Villié-Morgon
Villié-Morgon
is een gemeente
in het departement Rhône en telt ongeveer 1725 inwoners. Hoogteligging: 300 m. De gemeente ligt midden oin de wijnstreek van de Beaujolais.

Hotel Le Villon
- Boulevard du Parc - Villié-Morgon.
Prima hotel (met openluchtzwembad) op 200 m van het dorpscentrum.
Tegenwoordig heeft dit hotel een andere naam, nml. Hotel Noemys Morgon.

Streek, gemeente en hotel vielen zeer goed mee, in die mate zelfs dat we er later nog twee keer zouden terugkeren tijdens andere fietsreizen (2009 en 2018).

Rit 4
op 'Ride with GPS': Etang-sur-Arroux - Villié-Morgon
Afstand: 122 km
- Hoogtemeters: 1920.

Varia...
- Korte stop na 62 km in Charolles, een stadje dat vooral gekend is om zijn 'Charolais', een van de
betere vleestypes bij runderrassen.
- Vandaag enkele cols met naam op ons parcours: Col de la Croix d'Auterre, Col du Champ Juin, Col de Crie, Col de Fût d'Avenas, Col du Trugues...
- Op 7 km van het einde hielden we een drinkstop op 'La Terrasse du Beaujolais' van waar we een magnifiek vergezicht hadden op de Beaujolaisstreek.
- 's Avonds maakten we een wandeling in Villié-Morgon waar er een feest aan de gang was. Leuke avond.

Zondag 29 juni - Rit 5: Villié-Morgon - Villeneuve-en-Montagne
Villeneuve-en-Montagne
is een dorp in het departement Saône-et-Loire en telt ongeveer 150 inwoners. Het ligt op een heuvelrug op een hoogte van 457 m.

Hotel les Quatre Vents
- Le Bourg - Villeneuve-en-Montagne.
Zeer simpel, maar voor ons prima hotel in een godvergeten dorpje dat net de dag dat wij er logeerden de allerlaatste dag open was (zie verder hieronder).

Rit 5
op 'Ride with GPS': Villié-Morgon - Villeneuve-en-Montagne
Afstand: 117 km
- Hoogtemeters: 2125.

Varia...
- Prachtig eerste deel van de rit tussen de wijngaarden en door verschillende gekende wijndorpen van de Beaujolais en de Mâconnais (Fleurie, Chénas, Juliénas, Pouilly-Fuissé...).
- Korte stop na 25 km aan de indrukwekkende Roche de Solutré.
- Verder in deze rit waren er ook nog pauzes na 49 km in Cluny (ooit de grootste abdij ter wereld) en na 76 km aan het middeleeuwse, op een heuvel gelegen, Château de Brancion...
- Eindje voorbij Cluny raakten we onze volgwagen kwijt en het duurde een hele tijd voor we hem terug vonden. Kort daarna moesten we ook een tijdje aan de kant voor een wielerwedstrijd met Franse regionale amateurteams.
- Op 10 km van het einde gingen we iets drinken op een terras in de gemeente Buxy. Aanvakelijk zouden we hier ook gelogeerd hebben, maar tijdens de verkenning in oktober van het vorige jaar, bleek dat het hotel daar al was volgeboekt voor uitgerekend vandaag. Achteraf bekeken hebben we het ons niet beklaagd dat we moesten uitwijken...
- Na een pittige slotklim kwamen we aan in het onooglijke dorpje Villeneuve-en-Montagne (amper 150 inwoners) waar er buiten ons hotel echt NIETS was.
- Hotel les Quiatre was net vandaag voor de allerlaatste dag open. We werden er goed gesoigneerd en mochten van de patron gratis alle wijn opdrinken die hij nog in voorraad had. Eric, die net een wijncursus had gevolgd, wist ons te vertellen dat er best wel gereputeerde én dure wijnen tussen zaten! Het werd daar dan ook een legendarische avond met muziek en... dans! (foto).

Maandag 30 juni - Rit 6: Villeneuve-en-Montagne - Fénay (nabij Dijon)
Fénay
is een
gemeente aan de zuidrand van Dijon in het departement Côte-d'Or en telt ongeveer 1500 inwoners. Hoogteligging: 230 m.

Hotel le Relais de la Sans Fond
- Route de Dijon 33 - Fénay
Heel mooi hotel aan de grote steenweg naar Dijon. Voor zover ik het me nog herinner was er geen echt café aan het hotel, en waren de dranken er duur.

Rit 6
op 'Ride with GPS': Villeneuve-en-Montagne - Fénay
Afstand: 98 km
- Hoogtemeters: 945.

Varia...
- Zowat iedereen had bij de start een houten kop (zie de wijn- en dansavond van daags ervoor). Gelukkig waren de eerste 30 km van de rit zo goed als steeds licht bergaf...
- Tussen km 33 en 45 fietsten we door enkele zeer gereputeerde wijndorpen zoals Montrachet en Meursault.
- Middagpauze na 66 km in het gekende Bourgogne wijnstadje Nuits-Saint-Georges, waar wij ook nog een korte wijnproeving deden. Herald sliep ondertussen zijn roes uit in de camionette.
- Na 79 km was er ook een stop aan de Abdij van Cîteaux, maar veel was er daar niet te zien.
- In de laatste 10 km kregen we een warmteonweer over ons. De eerstse regen van onze reis...
- Vóór het avondeten maakten sommigen een korte wandeling in Fénay (in de regen), maar daar was niet veel te zien en een café was er ook al niet te vinden. Buiten ons hotel was er dus niets en bijgevolg waren we na het avondeten verplicht om binnen te blijven...

Dinsdag 1 juli - Rit 7: Fénay - Semur-en-Auxois
Semur-en-Auxois
is een mooi middeleeuws stadje in het
 departement Côte-d'Or en telt ongeveer 4450 inwoners. Hoogteligging: 286 m.

Hostellerie d'Aussois
- Route de Saulieu - Sémur-en-Auxois
Mooi hotel 1,5 km van het stadscentrum aan een grote steenweg. Eigenlijk een beetje te chique voor ons. Er was ook geen echt café aan het hotel en de dranken waren er vrij duur.

Rit 7
op 'Ride with GPS': Fénay - Semur-en-Auxois
Afstand: 120 km
- Hoogtemeters: 1605.

Varia...
- Prachtige eerste rithelft door de wijngaarden van de Côte d'Or (Bourgogne). Na 14 km passeerden we aan de Clos de Vougeot. Verder reden we nog ook door bekend klinkende (dure) wijndorpen zoals o.a. Gevrey-Chambertin.
- Op km 72 was er een korte stop in Châteauneuf-en-Auxois, een middeleeuws dorp met een imposant fort en ook een van 'Les Plus Beaux Villages de France'.
- Eigenlijk zouden we in Semur vlak in het centrum overnacht hebben, maar een paar weken voor onze reis ontdekten we dat het geboekte hotel daar gesloten was. We moesten dus noodgedwongen uitwijken naar een hotel anderhalve kilometer daarvandaan, op de grote steenweg net buiten het stadje.
- Bij onze aankomst goot het water en ook 's avonds toen we een wandeling maakten naar het centrum was dit nog het geval. Semur was een hele mooie etappeplaats, maar door de regen houden we er niet echt goede herinneringen aan over...

Woensdag 2 juli - Rit 8: Semur-en-Auxois - Marcenay-le-Lac
Marceney
(voor de informatie: zie bij woensdag 25 juni).

Hotel le Santenoy - Marceney-le-Lac

Rit 8
op 'Ride with GPS': Semur-en-Auxois - Marcenay-le-Lac
Afstand: 92 km
- Hoogtemeters: 1115.

Varia...
- Reeds na 17 km hielden we een pauze in het dorpje Flavigny-sur-Ozerain, een van 'Les Plus Beaux Villages de France', en ook gekend om zijn anijssnoepjes.
- Op km 24 was er een stop in Alesia (tegenwoordig Alise-Sainte-Reine geheten), de plaats waar
Julius Caesar in 52 v.Chr. de Galliërs definitief versloeg. Hier staat onder andere een groot standbeeld van Vercingétorix (foto).
- Na 58 km maakten we een omweg naar en brachten we ook een bezoekje aan de prachtige Cisterciënzer abdij van Fontenay (UNESCO wereldergfoed).
- Jammer genoeg kregen we voor de derde dag op rij bij de aankomst van onze rit een warmteonweer op onze nek.
- 's Avonds vierden we het einde van deze prachtige reis op gepaste wijze in het café van ons hotel.

Donderdag 3 juli - Terugkeer per auto naar Welle (450 km)
Tijdens de terugkeer per auto gingen we nog Champagne proeven (en kopen) in het huis 'Bauser' in Les Riceys, het zuidelijkste dorp van de Champagnestreek.

Ter informatie: de deelnameprijs voor deze reis (de eerste sinds de invoering van de euro) bedroeg 500 EUR alles inbegrepen, behalve de dranken 's avonds.

Voor de foto's van deze reis: klik hier!
Deze foto's zijn ook terug te vinden in onze