Een overzicht van onze fietsreizen

2009 - HAUTE-LOIRE - ARDECHE - BEAUJOLAIS

Van donderdag 11 tot zaterdag 20 juni 2009 (= 10 dagen / 9 overnachtingen).

In totaal namen 21 leden deel aan deze reis, namelijk Coolens Edy, Cornelis Herald, De Bolle Luc, De Cooman Patrick, De Pauw Eddy, De Pelsemaeker J-P, De Ryck Theo, De Zwaef Guy, Geeroms Bert, Janssens Eric, Lievens Ludwig, Lievens Peter*, Steppe Pierre**, Temmerman Herman, Thuysbaert Gust, Van Assche Marc, Van De Maele Pascal, Van De Maele René, Van Der Biest Staf, Van Impe Norbert, Vanwittembergh Jean-Pierre.

*: Peter Lievens nam enkel deel aan het eerste deel (Haute-Loire - Ardèche).
**: voor Pierre Steppe eindigde de reis na een val op dinsdag 16 juni (zie hieronder).

Slechts 12 fietsers reden alle ritten. De rest nam al eens (of meerdere keren) een halve of een hele rustdag.

Dit was een reis in twee delen: eerst 6 dagen in de departementen Haute-Loire en Ardèche, en daarna nog eens 3 dagen in de Beaujolaisstreek.
Tijdens het eerste deel, in de departementen Haute-Loire en Ardèche, was iedereen verrast door de prachtige landschappen en ook door de hoge lastigheidsgraad. Daarna in de Beaujolaisstreek waren de bergen weliswaar minder hoog, maar de lastigheidsgraad (zie hoogtemeters) lag hier zeker even hoog...
 In de Haute-Loire / Ardèche fietsten we in 5 ritten 586 km met 11545 hoogtemeters en in de Beaujolais legden we in 3 ritten 302 km af met 6300 hoogtemeters. In totaal fietsten we dus in onze 8 ritten 888 km en overwonnen we 17845 hoogtemeters. Deze cijfers komen van 'Ride with GPS'.

Over het weer mochten we zeker niet klagen. Gedurende zo goed als gans onze reis kregen we droog, warm en zonnig zomerweer. Bijna elke dag kon er 's morgens om 9 uur worden vertrokken met korte mouwen.
In de laatste twee dagen kregen we dan toch nog regen. In de voorlaatste rit was dit een warmteonweer helemaal op het einde, met nog amper 4 km te fietsen. In de laatste rit was dit lichte regen gedurende een uurtje in de voormiddag (met in de namiddag alweer mooi zomerweer).
 Goed weer en dus ook weinig (materiaal)pech. Al wat te noteren viel waren 5 lekke banden en Gust die in de laatste rit te geweldig schakelde en zijn versnellingsapparaat plus achterwiel in de vernieling trok...

Onze hotels:
We logeerden in vier verschillende hotels die allemaal zeer goed meevielen.

Donderdag 11 en dinsdag 16 juni (twee keer één overnachting)
Hôtel le Val Vert - Avenue Baptiste Marcet 6 - Le Puy-en-Velay (23 kamers)
Departement: Haute-Loire / Inwoners: ongeveer 21700 / Hoogteligging hotel: 630 m.
Prima hotel (foto) met zeer vriendelijke en gedienstige uitbaters. Achter het hotel was ook plaats om onze auto's veilig achter te laten gedurende onze rondrit.
Vóór het avondeten maakten we op beide dagen die we daar logeerden een wandeling naar het stadscentrum, ongeveer anderhalve kilometer van ons hotel en deden daar uiteraard ook een terrasje (foto). Gezien er in de buurt van 'Le Val Vert' geen andere café's waren bleven we na het avondeten in ons hotel waar het ook wel gezellig was.

Vrijdag 12 + zaterdag 13 juni (twee opeenvolgende overnachtingen)
Hôtel Le Beauséjour
 - Le Lac d'Issarles (18 kamers)
Departement: Ardèche / Inwoners: 250 / Hoogteligging hotel: 1000 m.
Le Lac d'Issarles is gezellig kleinschalig vakantiecentrum (een soort 'Overmere-Donk' van de Ardèche), gelegen aan een natuurlijk kratermeer van 97 hectare op 1000 meter hoogte. Achter het hotel is een zandstrand met mogelijkheid om te zwemmen.
Naast ons hotel was er daar nog een ander hotel en ook een paar café's. Een verrassend aangename etappeplaats en een prima hotel (foto).

Zondag 14 + maandag 15 juni (twee opeenvolgende overnachtingen)
Hôtel Clair Matin
- Les Barandons (D185) - Le Chambon-sur-Lignon (25 kamers)
Departement: Haute-Loire / Inwoners: 2500 / Hoogteligging hotel: 1080 m.
Zeer mooi hotel met buitenzwembad (foto), midden in de bossen op ongeveer 3 km van het dorp. Buiten ons hotel was er daar dus niets in de omgeving, zodat we zowel voor als na het avondeten op het mooie hoteldomein bleven. 's Avonds hadden we daar op het terras wel veel last van de muggen...

Woensdag 17 + donderdag 18 + vrijdag 19 juni (drie opeenvolgende overnachtingen)
Hôtel Le Villon - Boulevard du Parc - Villié-Morgon (45 kamers)
Departement: Rhône / Inwoners: 1725 / Hoogteligging hotel: 250 m.
Zeer goed hotel met buitenzwembad (foto) aan de rand van de Morgon-wijngaarden en op ongeveer 300 meter van het dorpscentrum, waar we elke avond naartoe wandelden en er ook iets gingen drinken.
In dit hotel logeerden we eerder ook reeds gedurende onze fietsreis 2003 en we zouden er ook nog terugkeren voor onze reis 2018.

Onze reis dag per dag:

Donderdag 11 juni - Verplaatsing per auto
Verplaatsing per auto van 860 km naar Le Puy-en-Velay in het department Haut-Loire.
In de late namiddag maakten we een wandeling naar het centrum van
Le Puy-en-Velay, een prachtig stadje dat wordt gedomineerd door twee vulkanische rotsen (foto).
We gingen daar uiteraard ook iets drinken op een terrasje.

Pierre en passagier JP Vanwittembergh kwamen pas in ons hotel aan net voor het avondeten. Pierre was 's morgens vergeten zijn wekker te zetten, maar gelukkig kon JP hem na een tijd toch bereiken, zodat ze met een paar uur vertraging toch nog naar Frankrijk konden afreizen...
Elke dag vóór ons avondeten was er tijdens deze reis niet alleen de briefing van Eddy (foto), maar ook de mop van Ludwig (foto).

Vrijdag 12 juni - Rit 1: Le Puy-en-Velay -
 Le Lac d'Issarlès
Beknopte wegwijzer rit 1
Starthoogte: 630 m / Laagste punt: 540 m / Hoogste punt: 1228 m / Aankomst: 1000 m.
Deze rit op 'Ride with GPS': 118 km (2495 hoogtemeters)

In de onmiddellijke buurt van ons hotel waren ook nog een paar andere cafés waar we iets konden gaan drinken, zoals bijvoorbeeld op het terras bij Jessica (foto).

Zaterdag 13 juni - Rit 2: start en aankomst in
Le Lac d'Issarlès
Beknopte wegwijzer rit 2.
Starthoogte: 1000 m / Laagste punt: 320 m / Hoogste punt: 1435 m / Aankomst: 1000 m.
Deze rit op 'Ride with GPS': 124 km (2450 hoogtemeters)

In deze rit o.a. Col de Fioulebise (1249 m), Col de la Chavade (1266 m), Col du Pendu (1435 m), Col de la Croix de Bauzon (1308 m).
Op het einde van de rit reed Pierre ondanks de aanwijzigen van de kapitein een verkeerde weg in. Het duurde een hele tijd vooraleer hij aan het hotel aankwam.
Na de rit zochten enkele leden verfrissing in het meer achter ons hotel (foto).

Zondag 14 juni - Rit 3:
Le Lac d'Issarlès -  Le Chambon-sur-Lignon
Beknopte wegwijzer rit 3.
Starthoogte: 1000 m / Laagste punt: 430 m / Hoogste punt: 1435 m / Aankomst: 1080 m.
Deze rit op 'Ride with GPS': 111 km (2220 hoogtemeters)

In deze rit o.a. Gerbier de Jonc (1435 m - bron van de Loire), Col de la Faye (1019 m), Château de Rochbonne (945 m).
Zeer aangenaam terrasje op 12 km van het einde in het centrum van St-Agrève (foto).
Op de enige weg naar ons nogal afgelegen hotel (D185) waren er wegenwerken, waardoor we een paar kilometer door de gravel moesten rijden of stappen (foto)
Enkele deelnemers namen een verfrissende duik in het buitenzwembad aan ons hotel (foto).
Buiten zitten op het tuinterras van ons hotel was jammer genoeg (vooral 's avonds) zo goed als onmogelijk wegens te veel muggen en ander vliegend ongedierte.
Los van deze buiteninsecten werden enkele deelnemers die in het bijgebouw sliepen (o.a. Herald, Marc, Norbert...) ook nog gebeten door andere beestjes. We hebben een sterk vermoeden dat daar ook vlooien logeerden...

Maandag 15 juni - Rit 4: start en aankomst in
Le Chambon-sur-Lignon
Beknopte wegwijzer rit 4.
Starthoogte: 1080 m / Laagste punt: 476 m / Hoogste punt: 1244 m / Aankomst: 1080 m.
Deze rit op 'Ride with GPS': 123 km (2365 hoogtemeters)

In deze rit o.a. Col des Baraques (1080 m), Col du Rouvey (1244 m), Col de Juvenet (681 m), Col du Marchand (911 m), Col du Faux (1025 m), Col du Buisson (920 m).
Gisteren moesten we de laatste kilometers over gravel, vandaag zowel bij de start als bij aankomst...

Dinsdag 16 juni - Rit 5:
Le Chambon-sur-Lignon - Le Puy-en-Velay
Beknopte wegwijzer rit 5.
Starthoogte: 1080 m / Laagste punt: 607 m / Hoogste punt: 1564 m / Aankomst: 630 m.
Deze rit op 'Ride with GPS': 110 km (2015 hoogtemeters)

In deze rit o.a. Col de la Croix de Boutières (1508 m), Col de la Croix des Peccata (1564 m - hoogste punt van onze reis).
Bij de start nog maar eens over die lange gravelstrook. Voor de rest niets dan prima wegen!
Pierre Steppe kwam op het einde van deze rit ten val als gevolg van een gebroken velg. Op dat ogenblik fietste hij alleen en buiten ons fietsparcours. Pierre kreeg zijn fietsstuur in de buik, en werd naar het hospitaal van Le Puy afgevoerd waar men een bloeding aan de lever vaststelde. Pierre verbleef 10 dagen in dit ziekenhuis (foto) voor hij met een ambulance kon worden gerepatriëerd. Ludwig reed met de auto van Pierre terug naar huis...

Woensdag 17 juni - Verplaatsing per auto + rit 6 van uit Villié-Morgon
Na ons ontbijt in Le Puy-en-Velay vertrokken we per auto voor een verplaatsing van 185 km tot in Villié-Morgon in de Beaujolaisstreek.
In de namiddag fietsten we een rit met start en aankomst in Villié-Morgon.
Beknopte wegwijzer rit 6.
Starthoogte: 250 m / Laagste punt: 228 m / Hoogste punt: 740 m / Aankomst: 250 m.
Deze rit op 'Ride with GPS': 67 km (1390 hoogtemeters)

In deze rit o.a. Col de Durbize (550 m), Col de Fontmartin (640 m), Col de Crie (622 m), Col de la Casse-Froide (740 m).
Op 4 km van het einde van deze rit was er een uitgebreide wijnproeving in Domaine Les Braves (bij wielerfanaat Paul Cinquin) in Régnié-Durette (foto).

Donderdag 18 juni - Rit 7: start en aankomst in Villié-Morgon
Beknopte wegwijzer rit 7.
Starthoogte: 250 m / Laagste punt: 245 m / Hoogste punt: 762 m / Aankomst: 250 m.
Deze rit op 'Ride with GPS': 115 km (2340 hoogtemeters)

In deze rit o.a. Col du Trugues (496 m), Col du Fût d'Avenas (762 m), Col de Crie (622 m), Col du Champ Juin (742 m), Col de la Croix d'Auterre (556 m), Col de Grand Vent (615 m), Roche de Solutré, Col de Gerbey (610 m).
Op 4 km van het einde van deze rit kregen we een warmteonweer met een echte wolkbreuk. Gezien er geen plaatsen waren om te schuilen, fietsten de meeste  deelnemers door de gietende regen en over overstroomde wegen en straten direct door tot in ons hotel. Twee slimmerikken arriveerden tóch droog... zij stopten nog net voor het onweer om te schuilen in een bushokje en belden van daar naar de camionette om hen daar te komen oppikken (foto).

Vrijdag 19 juni - Rit 8: start en aankomst in Villié-Morgon
Beknopte wegwijzer rit 8.
Starthoogte: 250 m / Laagste punt: 228 m / Hoogste punt: 825 m / Aankomst: 250 m.
Deze rit op 'Ride with GPS': 120 km (2570 hoogtemeters)  .

Onze laatste rit was de rit met het meeste hoogtemeters van onze reis.
In deze rit o.a. Col de la Croix Montmain (737 m), Col de la Pierre Plate (593 m), Col de la Croix-Rosier (721 m), Col de la Croix de Marchampt (685 m), Col du Pavillon (755 m), Col des Ecorbans (825 m), Col des Aillets (715 m), Col de la Casse-Froide (740 m), Col du Fût d'Avenas (762 m), La Terrasse de Chiroubles (660 m), Col du Trugues (496 m).
Dit was de enige dag dat we bij de start kledij met lange mouwen moesten aantrekken. Onderweg kregen we ook nog een klein uurtje lichte regen, maar tegen 's middags was het alweer zomer en kortemouwenweer.
Op plaatsen nog modder uit de wijngaarden op de weg van het onweer van gisteren.
Zalig terrasje op La Terrasse de Chiroubles op 7 km van het einde, met daarna niets dan bergaf tot aan ons hotel (dalen van 660 naar 250 m).

Zaterdag 20 juni - Terugkeer naar huis per auto
Na het ontbijt in Villié-Morgon keerden we per auto terug naar Denderleeuw (715 km).

De foto's van deze reis:
Voor de foto's van deze reis: klik hier!
Deze foto's zijn ook terug te vinden in onze FOTOALBUMS.