Een overzicht van onze fietsreizen

2014  -  DRÔME
(Drôme / Hautes-Alpes / Alpes-de-Haute-Provence / Vaucluse / Isère)

Van donderdag 19 tot zaterdag 28 juni 2014  (10 dagen / 9 overnachtingen).
 18 deelnemers: Bauwens Mike, Coolens Edy, Cornelis Herald, De Bolle Luc, De Mol Raf, De Pauw Eddy*, De Pelsemaeker Jean-Pierre, De Ryck Theo, Janssens Eric, Jeanmart Olivier, Muylaert Wim, Philips Danny, Scheerlinck Ignace, Van Assche Marc, Van De Maele Pascal, Van De Maele René, Van Der Biest Staf*, Van Impe Norbert.
*: Eddy en Staf waren respectievelijk chauffeur en 'navigator' van onze volgwagen. Staf legde ook een 100-tal kilometers af met de fiets.

Verplaatsing per auto van ongeveer 900 km naar St-Jean-en-Royans in het departement Drôme. Van daar uit fietsten we een rondrit van 7 ritten door de departementen Drôme, Hautes Alpes, Alpes-de-Haute-Provence en Vaucluse. Als finale fietsten we nog een 8e rit in de prachtige Vercors (departementen Drôme en Isère).

De vijf hotels waar we logeerden:
Hotel Le Castel Fleuri - Place du Champ de Mars - 26190 St-Jean-en-Royans.
L'Auberge du Désert - 4 Place du Clédan - 26340 St-Nazaire-le-Désert.
Hotel Le Céans - Les Bégües - 05700 Orpierre.
Hotel Saint Clair - Chemin du Serre - 04230 St-Etienne-les-Orgues.
Hotel Sous l'Olivier - Quartier du Menon - 26170 Buis-les-Baronnies.
Behalve in St-Nazaire-le-Désert was er aan elk hotel een openluchtzwembad.

Gedurende onze 8 ritten fietsten we in totaal 870 km met ongeveer 16.000 hoogtemeters.
Ons programma dag per dag:
 Donderdag 19/06
Verplaatsing per auto naar St-Jean-en-Royans
(departement Drôme).
 Vrijdag 20/06
Rit 1 -  Van
St-Jean-en-Royans (242m) naar St-Nazaire-le-Désert (555m)
Afstand: 118 km - 2440 hoogtemeters.
Gemiddelde rittemperatuur: 24,2°C (min. 12° / max. 33°).
Door de Vercors via 'le Diois' naar de Drôme Provençale.
Met o.a.: Col de la Croix,
Col du Pionnier , Col de la Portette (1175m), Font d'Urle (1431m), Col de Lachau (1337m), Vassieux-en-Vercors, Col de St-Alexis, Col de Rousset (1254m), Die, Col de Marignac (743m), Ste-Croix, Pontaix, Vallée de la Roanne.
- Korte bevoorradingspauze na 29 km aan het skigebied van Font d'Urle.
- Middagpauze in Marignac-en-Diois na 67 km.
 Zaterdag 21/06
Rit 2 -  Van
St-Nazaire-le-Désert (555m) naar Orpierre (gehucht Les Bégües) (764m)
Afstand: 97 km - 2195 hoogtemeters.
Gemiddelde rittemperatuur: 28,4°C (min. 15° / max. 37°).
Met heel wat klimwerk door de Drôme Provençale tot net over de grens van de Hautes-Alpes. Met o.a.: Col des Roustans (1030m), Col de Soubeyrand (994m), Col de Peyruergue (820m), Col de Perty (1302m).
- Korte bevoorradingspauze na 27 km aan 'Plan d'Eau des Ondes' in Cornillon-sur-l'Oule.
- Middagpauze op parking pizzeria Le Bougalou juist voor St-Auban-sur-l'Ouvèze na 64 km.
 Zondag 22/06
Rit 3 -  Start & aankomst in
Orpierre (Les Bégües) (764m)
Afstand: 104 km - 1895 hoogtemeters.
Gemiddelde rittemperatuur: 28,3°C (min. 17° / max. 36°).
Een rit in het grensgebied van Hautes Alpes en Drôme Provençale. Met o.a.: Col
du Reychasset (1052m), Col de Pommerol (1072m) , Col des Tourettes (1126m), Col de la Saulce, Col de Serre Larobe (1014m) .
- Korte bevoorradingspauze na 32 km in Rosans.
- Middagpauze in L'Epine na 68 km.
- Terrasje einde rit in centrum van Orpierre op 4 km van ons hotel.
 Maandag 23/06
Rit 4 -  Van
Orpierre (Les Bégües) (764m) naar St-Etienne-les-Orgues (623m)
Afstand: 109 km - 2125 hoogtemeters.
Gemiddelde rittemperatuur: 26,8°C (min. 17° / max. 34°).
Van de Hautes Alpes via de Drôme Provençale naar de Alpes-de-Haute-Provence. Met o.a.: Col de St-Jean (1158m), Gorges de la Méouge, Sisteron, Col du Pas de la Graille (1597m), Montagne de Lure (1755m).
- Korte bevoorradingspauze na 33 km in Barret-sur-Méouge .
- Middagpauze in Valbelle na 68 km.
- Terrasje einde rit: 'Ski-Bar' in St-Etienne-les-Orgues op 2,5 km van ons hotel.
 Dinsdag 24/06
Rit 5
- Start & aankomst in
St-Etienne-les-Orgues (623m)
Afstand: 101 km - 1645 hoogtemeters.
Gemiddelde rittemperatuur: 29,6°C (min. 22° / max. 41°).
Rit in het departement Alpes-de-Haute-Provence, met een gedeelte in het 'Parc Naturel Régional du Lubéron'. Langs o.a. Ongles, Col de Buire (863m), L'Hospitalet, Banon, Vachèvres, St-Michel-l'Observatoire, Dauphin, Forcalquier, Fontienne, Sigonce, Montlaux.

- Korte bevoorradingspauze na 31 km in the middle of nowhere aan een lavendelveld...
- Middagpauze in Forcalquier na 69 km.
  Woensdag 25/06
Rit 6 -  Van
St-Etienne-les-Orgues (696m) naar Buis-les-Baronnies (378m)
Afstand: 99 km - 1560 hoogtemeters.
Gemiddelde rittemperatuur: 20,5°C (min. 15° / max. 30°).
Van Alpes-de-Haute-Provence via een stuk Vaucluse naar de Drôme Provençale. Met o.a.: Col du Négron (1242m), Col de la Pigière (968m), Col de Macuègne (1068m), Col de l'Homme Mort (1212m), Montbrun-les-Bains, Brantes, Col de Fontaube (655m).
- Korte bevoorradingspauze na 31 km in Revest-du-Bion.
- Middagpauze in Montbrun-les-Bains na 71 km.

- Terrasje einde rit in het centrum van Buis-les-Baronnies op 1 km van ons hotel.
 Donderdag 26/06
Rit 7 -  Van Buis-les-Baronnies (378m) naar St-Jean-en-Royans
(242m)
Afstand: 137 km - 2275 hoogtemeters.
Gemiddelde rittemperatuur: 25,0°C (min. 18° / max. 34°).
Van de Drôme Provençale door de Vercors naar de Royans.
Met o.a.: Col d'Ey (716m), Col de Valouse (735m), Col de Vesc (740m), Col du Pertuis (626m), Col du Pas de Lauzun (504m), Col de Bacchus (980m), Abbaye de Léoncel.

- Korte bevoorradingspauze na 36 km op de top van de Col de Valouse.
- Middagpauze in Saou na 73 km.
- Terrasje aan de Abbaye de Léoncel met daarna nog 19 km bergaf...
 Vrijdag 27/06
Rit 8 - Start & aankomst in
St-Jean-en-Royans (242m)
Afstand: 99 km - 2600 hoogtemeters.
Gemiddelde rittemperatuur: 22,4°C (min. 16° / max. 30°).
Rit volledig in het Parc Naturel Régional du Vercors. Met o.a.: Pont-en-Royans, Gorges de la Bourne, Villard-de-Lans, Col d'Herbouilly (1370m), St-Agnan-en-Vercors, Col de Carri (1202m), Col de la Machine (1011m), 'Combe Laval'.
- Korte bevoorradingspauze na 33 km in het wintersportoord Villard-de-Lans.
- Middagpauze in St-Agnan-en-Vercors na 68 km.
- Kort terrasje einde rit in café 'Le People' rechtover ons hotel in St-Jean-en-Royans.
 Zaterdag 28/06
Terugkeer per auto van St-Jean-en-Royans naar Denderleeuw.

Varia...
Uitstekend verlopen reis: noch inci-, noch accidenten. Ook op weergebied was dit een fantastische periode: gedurende zeven dagen volop zon van start tot aankomst, en elke namiddag méér dan 30° op ons fietscomputertje... dikwijls veel té warm om te klimmen, maar zalig in de afdalingen !
 Enkel vóór onze 6e rit dienden we wegens nachtelijk onweer onze start wat uit te stellen, maar reeds om 9u15 hield het op en konden we droog vertrekken. We fietsten nog een half uurtje op halfnatte wegen maar kregen geen regen meer, wel af en toe wat onweersdreiging. Doordat op die dag de top van de Mont Ventoux in een dik wolkendek verscholen zat nam niemand het risico om hem te beklimmen. Spijtig voor de deelnemers die dat van plan waren.
Overal super-rustige wegen met zo goed als geen verkeer. Slechts twee keer moesten we voor ongeveer drie kilometer een iets grotere steenweg nemen.
 Voor het overgrote deel lagen de wegen, zelfs de allerkleinste, er zeer goed bij. Toch kregen we ook dit jaar een paar keer af te rekenen met de onvermijdelijke Franse 'gravillons'.
Gedurende onze 8 ritten (gedurende 870 km dus) was er geen enkel verkeerslicht*, of geen meter fietspad te bespeuren. We kregen ook slechts één enkele spooroverweg !
*: Op een 4-tal plaatsen, bij kleine wegenwerken, moesten we toch wel eens stoppen voor een tijdelijk geplaatst verkeerslicht om 'circulation alternée'  mogelijk te maken.

Zeer mooie, afwisselende en dikwijls indrukwekkende landschappen: bergen, valleien, hoogvlakten, kloven, gorges, bossen, kleine godvergeten dorpjes, heerlijk geurende lavandelvelden... we kregen het allemaal bij de vleet !
Dit jaar hebben we geen lange broek nodig gehad, niet op de fiets, niet 's avonds.
Hoewel er op 8 van de 9 avonden een zwembad aan ons hotel was, en het warme weer er toe uitnodigde, waren er bitter weinig deelnemers die een verfrissende duik namen. Het terras en/of de bar van de hotels hadden duidelijk meer aantrek...
 Vier keer hebben 's avonds buiten gegeten en twee keer buiten ons ontbijt genomen.
Slechts 4 lekke banden en niet de minste materiaalpech te melden. Ook geen kuiswerk aan de fietsen na aankomst. Ook op dát gebied kon het dus amper beter.
Naast onze vaste chauffeur Eddy, was er dit jaar ook een vaste 'navigator', namelijk Staf. Deze laatste haalde sporadisch op strategische plaatsen zijn fiets even uit de camionette en legde zodoende toch een 100-tal kilometers af...
 Zoals vorige jaren fietsten niet alle deelnemers alle ritten, of fietsten ze een gedeelte van de rit, elkeen naar eigen kunnen en vermogen, en zo hoort het ook.
 De cols waren meestal niet zo heel steil, maar de hitte maakte het dikwijls heel lastig. We stelden dan ook grote tijdsverschillen vast tussen de kop en de staart van onze groep bij elke beklimming... en afdaling.
 Gedurende onze reis speelden de Rode Duivels hun 2e en 3e groepsmatch op het WK in Brazilië. De wedstrijd tegen de Russen konden we enkel volgen op de radio, maar die tegen Zuid-Korea gelukkig wél op TV, dit in een café in St-Jean-en-Royans, waar de patron aan ons een goede avond had...
Iedere middag, meestal rond 13u30, zochten we een plaatsje in de schaduw voor onze middagpauze. De picknick aan onze rijkgevulde tafel kende dagelijks veel succes...
Door de warmte werd er onderweg heel wat water en andere frisdrank gedronken. Gelukkig vulden onze twee barmhartige begeleiders de voorraad dagelijks ruimschoots aan... 'de dorstigen laven', zoals men dat noemt.
Op het eerste avondmaal na, waar we aan de rand van het zwembad konden genieten van een mini-BBQ (met de nadruk echt op 'mini'), kregen we overal voldoende en lekker eten.
 Spijtig genoeg waren niet in alle hotels kamers voor twee personen beschikbaar, zodat er soms met 3 of 4 op een kamer (of in een 'maisonette') moest worden gelogeerd...
In onze laatste rit lieten we de 1710 meter lange 'Tunnel des Grands Goulets' links liggen, en reden direct door naar onze plaats van middagpauze. Enkel Norbert wou die tunnel toch eens zien, en fietste er ook heen en terug door.
Gedurende onze 5e rit was er even paniek toen René en Danny spoorloos waren. Verkeerde weg opgestuurd door de GPS van Danny... Na een klein uurtje oponthoud door het naar hen zoeken, besloten we onze rit dan maar verder te zetten zonder dit onfortuinlijke duo. Gelukkig kregen we kort na ons middagmaal bericht dat ze de goede weg hadden teruggevonden. Met ruim 20 extra kilometers op de teller arriveerden ze ongeveer een uurtje na ons op het terras in St-Etienne-les-Orgues. Eind goed, al goed...
Na aankomst van onze laatste rit hielden we een receptie in de tuin van ons hotel, waar de door onze lokaalhouders meegegeven 'Affligem 950' soldaat werd gemaakt. Bedankt Anne en Dirk !
Zoals elk jaar bedanken we Garage Valckenier voor het gebruik van de camionette.

Gedurende deze reis werden iets meer dan 1000 foto's genomen die werden verzameld in drie albums: album Marc VA (610 foto's) / album Herald (92 foto's) / album Staf (332 foto's).
 Deze zijn ook terug te vinden in onze FOTOALBUMS.

Toeristische informatie in verband met deze reis.