Een overzicht van onze fietsreizen

2008 - JURA  (regio FRANCHE-COMTÉ)

Van donderdag 19 tot zaterdag 28 juni 2008 (10 dagen / 9 overnachtingen).

18 deelnemers: Bauwens Mike, Coolens Edy, Cornelis Herald, De Bolle Luc, De Cooman Patrick, De Pauw Eddy, De Pelsemaeker J-P, De Ryck Theo, De Saedeleer Dirk, Geeroms Bert, Janssens Eric, Steppe Pierre, Temmerman Herman, Thuysbaert Gust, Van Assche Marc, Van De Maele René, Van Der Biest Staf, Van Impe Norbert.
N.v.d.r.: twee dagen vóór onze afreis moest Jean-Pierre Vanwittembergh noodgedwongen forfait geven wegens ziekte.

Dit jaar hadden we 2 volgwagens: de camionnette van Valckenier, met vaste chauffeur Eddy, en ook de Audi Q7 van Gust, met afwisselend hemzelf en Herald achter het stuur.

Zoals elke grote ronde begon onze reis met een 'proloog'. Daarna maakten we een prachtige rondreis van 8 fietsritten door de regio Franche-Comté. We fietsten daar in de departementen Haute-Saône, Doubs en Jura en op ons zuidelijkste punt ook enkele kilometers in het departement Ain (dat behoort tot de regio Rhône-Alpes).
In drie van onze 8 ritten fietsten we ook telkens ongeveer 50 km in Zwitserland.

Terwijl het de weken voordien in de Franche Comté (en ook bij ons in Vlaanderen) elke dag koud en nat was geweest, kregen we uitgerekend vanaf de eerste dag van onze reis schitterend hoogzomerweer dat de ganse reis zou aanhouden. Temperaturen dagelijks van start tot aankomst voortdurend eind 20 tot 35° en geen druppel regen!
Uitstekend weer dus en ook weinig materiaalpech gedurende deze reis. Een gebarsten velg voor Pierre Steppe was het ergste. Voor de rest vielen er enkel 6 lekke banden te noteren, waarvan er dan nog 3 vóór de start van de rit...

We logeerden in 5 hotels:
Alle
hotels vielen goed tot zéér goed mee. Vooral in Rochejean en in Bonnétage werden we goed gesoigneerd door de uitbaters...

Hotel Le Logis Comtois - Rue Charles de Gaulle 111 - Rioz.
Hier logeerden we op donderdag 19/6 (de eerste dag) en daarna ook nog op 27/6 (de laatste dag). Dit hotel bestaat nu niet meer.
Rioz
is een gemeente in departement Haute-Saône en telt ongeveer 1925 inwoners. Hoogteligging hotel: 267 m.
Le Logis Comtois was een eenvoudige hotel er ook een prima plaats om onze reis te starten en te eindigen. In het hotel zelf was een café, maar we konden ook nog terecht in een ander café op 200 m daarvandaan.
We logeerden in een apart gebouw in de tuin waar ruim plaats was voor onze fietsen, en waar de auto's in alle veiligheid konden worden achtergelaten gedurende onze fietsweek.
Door de naam van de gemeente wordt hier elk jaar een ludiek 'Carnaval de Rioz' gevierd!

Hotel des Cépages
- Route de Villette 5 - Arbois.
Hier logeerden we op vrijdag 20 en zaterdag 21/6 (de 2e en de 3e nacht).
Arbois
(departement Jura) is een klein en gezellig stadje in de wijnstreek van de Jura. Het telt ongeveer 3550 inwoners. Hoogteligging hotel: 350 m.
Modern en zeer degelijk hotel, maar om te drinken was het daar toch wel te duur. Na het eten trokken we dus het stadje is...
Nog een weetje: de bekende Franse scheikundige en bioloog
Louis Pasteur (1822-1895) heeft een groot deel van zijn leven in Arbois doorgebracht.

Hotel La Spatule - Grande Rue 612 - Lamoura.
Hier logeerden we op zondag 22 en maandag 23/6 (de 4e en de 5e nacht).
Lamoura
is een hooggelegen gemeente in het departement Jura en telt ongeveer 520 inwoners. Hoogteligging hotel: 1156 m.

Zeer goed en vrij modern hotel waar we later nog terugkeerden gedurende onze fietsreis Jura 2015. Ook in 2019 zouden we in dit hotel logeren, maar die reis moest toen worden afgelast wegens Corona...

Hotel les Gentianes
- Rue St-Jean 12 - Rochejean.
Hier logeerden we op dinsdag 24/6 (de 6e nacht).
Rochejean
is een gemeente in het departement Doubs en telt ongeveer 500 inwoners. Hoogteligging hotel: 907 m.
Zeer goed hotel waar we later nog terugkeerden gedurende onze fietsreis Jura 2015. Ook in 2019 zouden we in dit hotel logeren, maar die reis moest toen worden afgelast wegens Corona...

Hotel les Perce-Neige
- Rue St-Jean 12 - Bonnétage.
Hier logeerden we op woensdag 25 en donderdag 26/6 (de 7e en de 8e nacht).
Bonnétage
(departement Doubs) telt ongeveer 800 inwoners. Hoogteligging hotel: 980 m.
Prima hotel waar we zeer goed gesoigneerd werden door de patron.
Een aantal deelnemers sliepen in een ander gebouw aan de overkant van de steenweg.

Onze reis dag per dag:
Donderdag 19/6: verplaatsing per auto naar Rioz + proloog
Om 6 u 's morgens vertrokken we per auto naar Rioz (20 km ten noorden van de stad Besançon). Afstand ongeveer 540 km.
In de namiddag fietsten we een 'proloog' met start en aankomst in Rioz.
Beknopte wegwijzer:
Rioz (267 m), Trésilley, Eguilley, Recologne-lès-Rioz (330 m), 'Abbaye Notre-Dame-de-la-Charité' in Neuvelle-lés-la-Charité (209 m), Grandeville-et-le-Perrenot (240 m), Maizières, Château de Fondremand, Hyet (300 m), Quenoche, Aubertans, Loulans, Marloz, Anthon (312 m), Rioz (267 m).,
Deze rit op 'Ride with GPS': 59 km (740 hm).

Prachtig ritje om onze reis mee te beginnen. Het was heel warm en op een pas 'op zijn Frans' nieuw geasfalteerde weg in het begin van de rit plakten daardoor de steentjes aan onze fietsbanden... héél vervelend (foto).
Korte stops aan de
'Abbaye Notre-Dame-de-la-Charité' nabij Neuvelle-lés-la-Charité (km 20,5) en aan het middeleeuwse 'Château de Fondremand' (km 30,5).

Vrijdag 20/6 - Rit 1: Rioz - Arbois
Beknopte wegwijzer:
Rioz (267 m), Boult, Bussières (238 m), Moncley, Chevigny-sur-l'Ognon, (234 m), Recologne, Corcelles-Ferrières, Saint-Vit (225 m), Roset-Fluans, 'Grotte d'Oselle', Byans-sur-Doubs (370 m), Quingey (267 m), Courcelles (420 m), Lizine, Doulaize, Myon (500 m), Bartheran, Ivrey, St-Thiébaud, Salins-les-Bains (300 m), Bracon, Côte de Bracon (555 m), Le Tourillon, Montigny-les-Arsures (420 m); Arbois (350 m)
Deze rit op 'Ride with GPS': 120 km (1795 hm)

Korte pauze net voorbij Roset-Fluans aan grote vijver naast de Doubs (km 44).
Middagpauze in het dorpje Lizine (km 73).
In Myon (km 80) moesten we een 'déviation' volgen langs hele kleine maar mooie wegjes om door de dorpjes Barthelon, Ivrey en St-Thiébaud in
Salins-les-Bains te geraken. Dit bracht onze ritafstand op 120 i.p.v. de voorziene 112 en de hoogtemeters op 1795 i.p.v. 1600.
Op het einde van deze rit maakten we een kleine omweg naar het dorpje Montigny-les-Arsures (km 116) waar we een wijnproeving hadden geboekt. Wegens de hitte hadden we eigenlijk meer zin in een paar grote koele pinten dan in wijn, maar na een aantal soorten te hebben geproefd (ik denk dat het er 9 waren) kwam de smaak er toch wel goed in, vooral toe we op het einde ook nog de Vin Jaune en Vin de Paille mochten drinken, twee echte specialiteiten uit de Jura.
Gelukkig was het na die proeving enkel nog 4 km bergaf tot aan ons hotel in Arbois.
In ons hotel (waar geen echt café was) was het heel duur was om te drinken en dus trokken we dan maar het mooie stadje Arbois in, zowel vóór als na het avondeten.
's Avonds keken we in het stadje ook naar het EK-voetbal, in een café dat speciaal op onze aanvraag later open bleef...

Zaterdag 21/6 - Rit 2: start en aankomst in Arbois
Beknopte wegwijzer:
Arbois (350 m), Buvilly, Chamole (600 m), Poligny (327 m), Plasne (610 m), Frontenay (380 m), Château-Chalon (435 m), 'Reculée de Ladoye-sur-Seille', Blois-sur-Seille (320 m), Baume-les-Messieurs (300 m), 'Cirque de Baume', Fay-en-Montagne (529 m), Montrond, Valempoulières (651 m), Chilly-sur-Salins, Mesnay, Les Planches-près-Arbois ('Grotte des Planches'), Arbois (350 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 118 km (1980 hm).

Korte stop in het prachtige, tegen een rotswand gebouwde dorp Château-Chalon (km 40,5).
Prachtige middagpauze aan de waterval in de 'Cirque de Baume' (km 59,5) nabij Baume-les-Messieurs, een van de mooiste dorpen van Frankrijk.
Op het einde van de rit namen we nog een zalige en schaduwrijke terrasstop aan de ingang van de '
Grotte des Planches' in Les Planches-près-Arbois (km 112,5).
Vóór en na ons avondeten trokken we opnieuw het stadje Arbois in....

Zondag 22/6 - Rit 3: Arbois - Lamoura
Beknopte wegwijzer:
Arbois (350 m), Molain (580 m), Besain, Pont-du-Navoy, Pont-sur-l'Ain (536 m), 'Lac de Chalain' (492 m), Doucier, Menétrux-en-Joux (770 m), La-Chaux-du-Dombief 890 m), St-Pierre, Château-des-Prés (940 m), Les Mouillés (722 m), La Rixouse, Valfin, Saint-Claude (441 m), Chaumont, La Mainmorte (930 m), Haut-Crêt (1130 m), Lamoura (1156 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 112 km (2105 hm)

Zeer mooie rit met o.a. een korte pauze aan het prachtige
'Lac de Chalain' (km 33) en middagpauze in Les Mouillés (km 74).
Helemaal op het einde van onze rit, bij het binnenrijden van Lamoura, konden we gelukkig ons verloren vocht terug op peil brengen op een terrasje waar het zalig vertoeven was, en dat op amper 500 m van ons hotel.
Op de 14 km lange klim van uit Saint-Claude (hoofdstad van de pijp) naar 'Haut Crêt', gevolgd door nog eens 5 km vals plat tot in Lamoura, bleef Marc VA bij Edy C die scheel van de warmte (36°) in elke fontein of waterbak afkoeling zocht. Terwijl de anderen reeds op een terras aan het genieten waren (zie hierboven)
, keerde Herald met de auto van Gust terug met enkele flessen water en verlostte Edy uit zijn lijden..
's Avonds, na het sluiten van het café in ons hotel, konden we nog drank naar believen bestellen om die verder uit te drinken in de tv-zaal..

Maandag 23/6 - Rit 4: start en aankomst in Lamoura
Beknopte wegwijzer:
Lamoura (1156 m), Septmoncel (1000 m), Montépile, 'Belvédère de la Cernaise', La Simard, Bellecombe (1200 m), Les Mouillés (1191 m), Les Bouchoux (960 m), 'Col de la Croix de la Serra' (1049 m), Le Cernétrou, Giron (1060 m), Champfromier (752 m), Chézery-Forens (602 m), 'Défilé de Sous-Balme', Lélex, Septfontaines (760 m), Mijoux (900 m), 'Col de Magnard' (1195 m), Lajoux, Lamoura (1156 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 103 km (2185 hm)

Op km 12,5 moest ons parcours lichtjes worden aangepast wegens een 'route barrée' (foto). Hierdoor werd onze rit 2 km korter dan gepland.
Middagpauze in het wintersportdorp Lélex (km 83) waar we ons drinken konden afkoelen in de waterbak van een fontein.
Iets voorbij de top van de
'Col de Magnard' (1195 m en ook wel Côte de Lajoux genoemd) namen we een terrasje in Lajoux (km 97,5), het hoogste dorp van de Jura. Kort daarna namen we ook nog een tweede terrasje aan het 'Lac de Lamoura' (1156 m) op 1 km van ons hotel.

Dinsdag 24/6 - Rit 5: Lamoura - Rochejean
Beknopte wegwijzer:
Lamoura (1156 m), Les Jouvencelles, La Cure, Le Noirmont, Les Landes-d'Amont, Le Brassus (1058 m), 'Col de Marchairuz' (1449 m), Ballens (1178 m), L'Isle (660 m), 'Col du Mollendruz' (1180 m), L'Abbaye, 'Lac de Joux', Le Pont (1008 m), 'Col de Landoz-Neuve' (1260 m), Mouthe (bron van de Doubs - 937 m), Gellin, Les-Villedieu; Rochejean (907 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 107 km (1660 hm).

Vier deelnemers fietsen op het einde ook nog de facultatieve lus heen en terug naar de steile Mont d'Or. Voor hen was de rit 15 km langer en waren er ongeveer 550 hoogtemeters extra.
Dit was de rit mét de Mont d'Or erbij: 122 km (2205 hm).

Na onze start in Lamoura duurde het ruim 30 km vooralleer we een eerste bocht moesten nemen!
In deze rit fietsten we ongeveer 50 km in Zwitserland met o.a. de
Col de Marchairuz (1449 m), de Col du Mollendruz (1180 m), het Lac de Joux en de Col de Landoz-Neuve (1260 m).
Onze middagpauze namen we boven op de Col du Mollendruz (km 68), aan de rand van een weide met koeien, waar we veel last hadden van de vliegen (foto).
In Mouthe (km 95) brachten we een bezoekje aan de bron van de Doubs (foto)
Vóór ons avondeten maakten we een korte wandeling in het dorp en was er ook een optreden van een plaatselijke Alpenhoornspeler die bovendien ook nog kon jodelen (net als zijn hond). Ook de twee tieners van de hoteluitbetars namen deel aan deze show: de dochter speelde klarinet, de zoon acordeon. Prachtig was dat! Zie foto hieronder.
Na het lekkere avondeten maakten we nog een korte wandeling naar de Madonna in de weide (met paarden) achter ons hotel (foto). Daarna werd het nog een zeer toffe avond daar in het café van Les Gentianes...

Woensdag 25/6 - Rit 6: Rochejean - Bonnétage
Beknopte wegwijzer:
Rochejean (907 m), Labergement-Ste-Marie, L'Abbaye, 'Lac de St-Point', Les Grangettes (864 m), Oye-et-Pallet, La Gauffre, L'Auberson (1100 m), 'Col des Etroits' (1153 m), Sainte-Croix, Les Rasses, Bullet (1200 m), Couvet (750 m), La Brévinne (1040 m), La-Chaux-du-Millieu, Le Locle, Les Brenets, Villers-le-Lac (750 m), Le Barboux, Narbief, Le Russey, Bonnétage (980 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 118 km (1940 hm).

Net als gisteren fietsten we ongeveer 50 km in Zwitserland.
Middagpauze in La Brévinne (km 73).
Ons hotel was te klein voor de volledige groep, daardoor logeerden sommigen in een ander gebouw aan de overkant van de steenweg.
Naast ons hotel was er in de onmiddellijke omgeving niets te vinden. Gelukkig was er een goed café in het hotel zelf, en was er ook een patron die ons zeer goed soigneerde. Het werd hier in Bonnétage dus toch een hele plezante avond... die wegkapitein Marc jammer genoeg aan zich moest laten voorbijgaan wegens een serieuze appelflauwte.

Donderdag 26/6 - Rit 7: start en aankomst in Bonnétage
Beknopte wegwijzer:
Bonnétage (980 m), Les Charniers, Fournet, La Rasse (611 m), La-Chaux-de-Fonds (1100 m), La Ferrière, Les Breuleux, Le Roselet, Saignelégier (982 m), Goumois (496 m), 'Corniche de Goumois', Fessevillers (840 m), opnieuw Goumois, Charmauvillers, 'Col de la Vièrge' (964 m), Damprichard, Maîche, Frambouhans, St-Julien-lès-Russey, Bonnétage (980 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 114 km (2120 hm)

Voor de derde dag op rij fietsten we ongeveer 50 km in Zwitserland waar we o.a. door
La-Chaux-de-Fonds reden (km 33), een vrij grote stad (38.000 inw.) die vooral gekend is om zijn horloge-industrie (denk maar aan de gekende merken Tag Heuer, Longines en Tissot...).
Wegens ernstige problemen aan het zitvlak moest René in deze voorlaatste rit rond km 40 opgeven en in de volgwagen plaatsnemen.
Middagpauze na een klim van 7 km aan het kerkje van Fessevillers (km 76) op de 'Corniche de Goumois'.
Laatste serieuze hindernis van de dag (en eigenlijk ook van onze reis) was de bijna 10 km lange 'Col de la Vièrge' (964 m).
Na het avondeten was er opnieuw een plezante avond...

Vrijdag 27/6 - Rit 8: Bonnétage - Rioz
Beknopte wegwijzer:
Bonnétage (980 m), Le Luhier, 'Roche du Prêtre / Cirque de Consolation' (uitzichtpunt), Fuans, Gigot (457 m), 'Défilé des Epais Rochers' (538 m), Pierrefontaine-les-Varans, Bremondans, 'Abbaye de la Grace Dieu' (440 m), Gonsans, Glamondans (397 m), Champlive, Laissey, Séchin, L'Ecouvotte (292 m), Lusans, Chaudefontaine (270-350 m), Moncey, Aulx-lès-Cromary, Rioz (267 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 106 km (1145 hm)

Dit was veruit de makkelijkste rit van onze reis. We vertrokken op een hoogte van 980 m en eindigden op 267 m. Veel meer dalende dan klimmende meters dus.
Heel mooi parcours, vooral in de eerste rithelft langs o.a. het uitzichtpunt van de 'Roche du Prêtre / Cirque de Consolation', het 'Défilé des Epais Rochers' nabij Pierrefontaine-les-Varans en de 'Abbaye de la Grace Dieu' .
Middagpauze naast de Doubs, iets voorbij het dorpje Laissey (km 77).
Om af te sluiten uiteraard nog een uitstapje in Rioz en daarna een toffe avond vol herinneringen aan de voorbije week in ons hotel...

Zaterdag 28/6: terugkeer per auto naar huis
Na het ontbijt keerden we per auto van in Rioz terug naar Denderleeuw (afstand 540 km).

Voor de foto's van deze reis:
klik hier!
Deze foto's zijn ook terug te vinden in onze FOTOALBUMS.