Een overzicht van onze fietsreizen

2007 - HAUTES PYRÉNÉES - LOURDES

Met tijdens de heenreis ook 2 dagen SOUILLAC (departement LOT) en
tijdens de terugkeer 2 dagen ARGENTON-SUR-CREUSE (departement INDRE)
  Van donderdag 21 tot zaterdag 30 juni 2007 = 10 dagen (9 overnachtingen)

19 deelnemers: Bauwens Mike, Coolens Edy, Cornelis Herald, De Bolle Luc, De Cooman Patrick, De Pauw Eddy (chauffeur volgwagen), De Ryck Theo, De Saedeleer Dirk, Eeckhout Pascal, Janssens Eric, Roels Guy, Temmerman Herman, Thuysbaert Gust, Van Assche Marc, Van De Maele René, Van Der Biest Staf, Van Impe Norbert, Van Renterghem Nico, Vanwittembergh Jean-Pierre.

PS: daar Luc De Bolle geen 'triple' had op zijn koersfiets, besloot hij om deze reis met zijn (uiteraard aanzienlijk zwaardere) mountainbike te rijden. Iets dat hij zich ter plaatse wel beklaagd heeft...

Gezien de grote afstand naar de Pyreneeën maakten we de verplaatsing per auto in twee delen:
- Heen : Denderleeuw > Souillac (830 km) + Souillac > Luz-St-Sauveur (370 km);
- Terug : Luz-St-Sauveur > Argenton (585 km) + Argenton > Denderleeuw (615 km).
  Zowel in Souillac als in Argenton bleven we twee keer overnachten en fietsten we ter plaatse ook telkens twee ritten. Onze reis bestond dus uit twee ritten van uit Souillac (in de departementen Lot & Dordogne), daarna vier ritten in de Hautes-Pyrénées van uit Luz-St-Sauveur, en tenslotte ook nog eens twee ritten van uit Argenton-sur-Creuse (in de Limousin, departementen Indre & Creuse).

Op een korte bui op het einde van de tweede rit in Souillac, en een half uurtje lichte regen gedurende de klim naar Hautacam na, bleven we gedurende de rest van de reis droog. De temperaturen waren ideaal om te klimmen. Gedurende bepaalde afdalingen was het zeer fris, maar dankzij de prima service van Eddy in de volgwagen hadden we steeds de nodige kledij bij de hand om comfortabel naar beneden te rijden.

We logeerden in drie prima hotels:

Donderdag 21 + vrijdag 22 juni: 2 overnachtingen
in Hôtel des Ambassadeurs in
Souillac (departement Lot).
Dit hotel ligt dicht bij het stadscentrum en bestaat uit twee gedeelten: een oud gedeelte (met 27 kamers) en een nieuw gedeelte (het 'Ambassadeurs New' met 22 kamers) dat pas geopend werd in april 2006. Wij sliepen en ontbeten in het nieuwe gebouw, maar ons avondeten werd opgediend in het oude gebouw, amper 50 meter verder aan de overkant van de straat. In de tuin van het nieuwe gedeelte bevindt zich een openluchtzwembad en is er een afgesloten parking voor de auto's. Onze fietsen stonden in een afgesloten ruimte onder het gebouw.

Van zaterdag 23 tot woensdag 27 juni: 5 overnachtingen in Hôtel le Montaigu in Luz-Saint-Sauveur (departement Hautes-Pyrénées).
Dit hotel met 35 kamers is zeer rustig gelegen in het gehucht Esquièze-Sère, op ongeveer 300 meter van het centrum van het kleine stadje Luz-Saint-Sauveur. Voor de auto's was er een ruime parking achter het hotel en onze fietsen stonden onder het gebouw in een discotheek die blijkbaar niet meer gebruikt werd (foto).
Dit hotel heeft een bar en een terras met een uitzicht op de omliggende bergen en op een oude kasteelruïne.
De uitbaters van dit hotel waren zeer sympathieke mensen. De man heette Jean-Pol, de naam van mevrouw ben ik jammer genoeg vergeten (foto)...
'Le Montaigu' werd door alle deelnemers beschouwd als het beste hotel waar we gedurende onze talrijke fietsreizen reeds hebben verbleven. Een echte aanrader voor wie nog eens naar de Pyreneeën trekt.

Donderdag 28 + vrijdag 29 juni: 2 overnachtingen in Hotel Les Terrasses in Argenton-sur-Creuse (departement Indre).
Dit hotel (dat nu niet meer bestaat) lag in het centrum van het levendige stadje aan de oevers van de Creuse. Het gebouw, een oude 'relais de poste', oogde eerder ouderwets (foto), maar de kamers waren recent vernieuwd. Aan het hotel was ook een café en een drinkterras. De parking voor de auto's bevond zich op een binnenkoer voor het hotel (foto). Ontbijten deden we in een veranda boven de Creuse, met een mooi uitzicht op de rivier (foto).

Dit was onze reis dag per dag:

Donderdag 21/6: verplaatsing per auto van Denderleeuw naar Souillac (830 km).

In de namiddag fietsritje met start en aankomst in Souillac.
Deze rit op 'Ride with GPS': 42 km (580 hm)

De eerste avond van onze reis, tevens de eerste dag van de zomer, was er een groot 'Fête de la musique' in Souillac met live optredens overal in het stadje. Het werd er dan ook een hele plezante avond (foto 1 / 2)...

Vrijdag 22/6: rit met start en aankomst in Souillac (langs o.a. Rocamadour).
Deze rit op 'Ride with GPS': 110 km (1715 hm)

Tijdens een uitstapje na het avondeten had Nico een cd meegenomen met zelf opgenomen muziek. Zo kwam het dat laat in de avond Willy Sommers ('Laat de zon in je hart') luid weerklonk in een plaatselijke karaokebar.

Zaterdag 23/6: verplaatsing per auto van Souillac naar Luz-St-Sauveur (370 km).

Na de middag, op 30 km van onze eindbestemming, brachten we een uitgebreid bezoek aan het bekende bedevaartsoord Lourdes (foto).
Op een vooraf afgesroken uur gingen we aan de grot van Lourdes voor de webcam staan, zodat men ons thuis kon zien.
Nog een leuke anekdote: toen we met onze groep in Lourdes rondwandelden, iedereen in dezelfde grijze polo (zie foto hieronder), kwam er een Frans nonnetje bij ons die dacht dat wij een groep priesters of paters waren, en ze vroeg uit welk klooster of abdij wij kwamen...

Zondag 24/6: rit met start en aankomst in Luz-St-Sauveur met o.a. de Col du Tourmalet (2115 m) van uit Luz, de Col d'Aspin (1489 m) en nogmaals de Tourmalet, dit keer van uit Ste-Marie-de-Campan.
Deze rit op 'Ride with GPS': 98 km (3400 hm).

In de buurt van Ste-Marie-de-Campan, tussen Aspin en Tourmalet, moesten we aan de kant om de 5e en laatste etappe van 'La Grande Boucle Féminine Internationale' (de toenmalige naam voor de Ronde van Frankrijk voor vrouwen) te laten passeren (foto). Deze doortocht duurde ruim een uur, maar gelukkig konden we met de fiets tussen de ver uit mekaar liggende groepjes rensters door toch langzaam verder rijden. Onze camionette daarentegen, die moest van de politie wél de ganse tijd blijven wachten. Pas op de top van de Tourmalet kwamen we terug samen...
Op 10 km van het einde namen we een terrasje in het dorpje Barèges.

Maandag 25/6: rit met start en aankomst in Luz-St-Sauveur
met o.a. de klim naar Hautacam / Col de Tramassel (1630 m) en de klim naar Cauterets / Pont d'Espagne (1467 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 105 km (2940 hm).

Regen, mist en zeer frisjes tijdens de klim naar Hautacam (foto) en daarna ook in de afdaling. Bang om kou te vatten, keerden Pascal Eeckhout en Guy Roels rechtstreeks naar het hotel terug en lieten de klim naar Cauterets / Pont d'Espagne aan zich voorbijgaan.
Op de weg naar Pont d'Espagne volgden we de Gave du Marcadau, die zich met grote snelheid en tal van watervallen naar beneden stortte. Dit natuurgeweld zorgde op sommige plaatsen voor een oorverdovend lawaai (foto).
Na het avondeten trokken we per auto naar Lourdes (ongeveer 30 km van ons hotel) om daar de lichtprocessie mee te maken. Toch wel een indrukwekkende en onvergetelijke belevenis!

Dinsdag 26/6: rit met start en aankomst in Luz-St-Sauveur
met o.a. de Cirque de Gavarnie / Col de Tentes (2210 m) en de klim naar het ski-oord Luz-Ardiden (1715 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 94 km (2820 hm).

Op het einde van de rit, tijdens de afdaling van Luz-Ardiden, namen we in het gehuchtje Sazos een terrasje van waar we een mooi zicht hadden op de vallei en op onze etappeplaats Luz-St-Sauveur.

Woensdag 27/6: rit met start en aankomst in Luz-St-Sauveur
met o.a. de combinatie Col du Soulor / Col d'Aubisque (respectievelijk 1474 m / 1711 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 97 km (2445 hm).

Boven op de Col d'Aubisque was er jammer genoeg plaatselijke mist zodat er daar niet veel te zien was (foto) maar gelukkig waren er tijdens de rest van de rit wél prachtige verzichten (foto).
Tijdens onze middagpauze in Argelès was er uitzonderlijk een glaasje schuimwijn (foto). Voor welke gelegenheid en wie de gulle schenker was, kan ik me helaas niet meer herinneren...
Op het einde van de rit (op km 91) was er nog een pittige klim met 120 hoogtemeters naar het dorpje Chèze. Deze werd enkel nog werd genomen door Marc en Norbert, de anderen reden verder langs de steenweg tot in Luz-St-Sauveur.
Na de rit verbroederden we op het terras van ons hotel met een groep wielertoeristen uit Mallorca (foto). Hun voorzitter was een sigarenfabrikant en de rokers onder ons mochten meegenieten van de sigaren die hij had meegebracht (foto).

Donderdag 28/6: verplaatsing per auto van Luz-St-Sauveur naar Argenton-sur-Creuse (585 km) + in de namiddag een kort fietsritje rond Argenton.
Deze rit op 'Ride with GPS': 40 km (360 hm).

Leuke avond op een terras in het centrum van het stadje Argenton en daarna een voortzetting in het café van ons hotel, waar de patron een goede avond aan ons had (foto)...

Vrijdag 29/6: rit met start en aankomst in Argenton-sur-Creuse
Een streek waar we, indien dit geen tussenstop geweest was, anders nooit zouden gefietst hebben. Maar onbekend is onbemind, en het was wel een verbazend mooie rit!
Deze rit op 'Ride with GPS': 103 km (1440 hm).

In deze rit kreeg onze camionette een lekke band maar gelukkig vonden we een garage die dit probleem tamelijk snel kon oplossen. Aan Renault garages gelukkig geen gebrek in Frankrijk!
Op het einde van onze laatste rit (km 90) namen we een uitgebreide drinkpauze op het terras van de 'Bar des Artistes' (foto 1 / 2) in het mooie kasteeldorpje Gargilesse-Dampierre.
Doordat er gisteren goed was doorgezakt had de baas van ons hotel versterking gevraagd voor de bediening, maar met het oog op de lange autorit voor daags nadien werd het dit keer echter slechts een beperkt feestje...

Zaterdag 30/6: van in Argenton-sur-Creuse per auto terug naar huis (615 km).

Voor de foto's van deze reis: klik hier!
Deze foto's zijn ook terug te vinden in onze FOTOALBUMS.