Een overzicht van onze fietsreizen

2005 - LOZÈRE  (Frankrijk)

Van donderdag 23 juni tot vrijdag 1 juli 2005 = 9 dagen (8 overnachtingen).

15 deelnemers: Bauwens Mike, Coolens Edy, Cornelis Herald, De Bolle Luc, De Pauw Eddy, De Ryck Theo, Janssens Eric, Steppe Pierre, Thuysbaert Gust, Van Assche Marc, Van De Maele René, Van Der Biest Staf, Van Impe Norbert, Vanwittembergh Eddy, Vanwittembergh Jean-Pierre.

Roland Van Impe overleed twee maanden vóór deze reis. Daardoor was Eddy De Pauw chauffeur van onze camionette.

We reden per auto naar Ruynes-en-Margeride (850 km) en van daar maakten we een rondreis van 7 ritten door het departement Lozère (met ook kleine stukjes van de omringende departementen Cantal, Gard, Aveyron en Ardèche). Onderweg logeerden we in 5 verschillende hotels (zie verder hieronder).

Lozère is een departement in het noodoosten van de regio Occitanië (tijdens onze reis in 2005 was dit nog regio Languedoc-Roussillon). Het ligt in het zuiden van het Centraal Massief op een gemiddelde hoogte van iets boven de 1000 meter en is daarme het departement met de grootste gemiddelde hoogte van Frankrijk (voor de Hautes-Alpes). Het departement telt amper 16 inwoners per vierkante kilometer en is daarmee het dunstbevolkte departement van Frankrijk.
Zie ook bijlage: '
Toeristische informatie over Lozère.

Zo goed als gedurende gans onze reis fietsten we op uiterst rustige wegen door de prachtigste landschappen. Bovendien was het elke dag hoogzomer en mochten we zeker niet klagen van de hotelletjes. Dit alles samen maakte dat dit onze beste fietsreis tot nu toe was!

Onze reis dag per dag:
 Donderdag 23 juni- Verplaatsing naar Ruynes-en-Margeride
Verplaatsing per auto van Denderleeuw naar Ruynes-en-Margeride (850 km).
In de namiddag fietsten we daar nog een kort ritje van 12 km (210 hm), dit bij een temperatuur van 32°.

Ruynes-en-Margeride (departement Cantal) telt ongeveer 640 inwoners.
Hoogteligging hotel: 900 m.
Hotel Moderne - Ruynes-en-Margeride

Varia...
- Ruynes-en-Margeride was een zeer rustige gemeente en een ideale startplaats voor onze reis. Ook het hotel was daar prima en we konden er onze auto's in alle veiligheid achterlaten gedurende onze fietsweek.
- Na het avondeten beleefden we een leuke avond op het terras voor ons hotel, met ook een aantal deelnemers in een tuintje aan de overkant van de straat (eveneens behorende tot het hotel).

Vrijdag 24 juni - Rit 1: Ruynes-en-Margeride - La Bastide-Puylaurent
La Bastide-Puylaurent
(departement Lozère) telt ongeveer 175 inwoners.
Hoogteligging hotel: 1018 m.
Hotel Les Genets
Rue des Tilleuls - La Bastide-Puylaurent

Beknopte wegwijzer:
Ruynes-en-Margeride (900 m), Lorcières, Le Mazieu-Ville (855 m), Ste-Eulalie, Col de la Barte (1422 m), Boirelac (1120 m), Col de la Croix de Bor (1450 m), Estables, Col du Cheval Mort (1454 m), Granouillac, Les Salesses, Chasseradès, La-Bastide-Puylaurent (1018 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 132 km (2280 hm).

Varia...
- Vandaag gemiddelde temperatuur: 27° - Maximum temperatuur: 34°.
- Rit dwars door de hoogvlakten van 'La Margeride', een prachtige streek.
- Het ging voortdurend op en af met werkelijk geen meter plat, maar ook geen echte bergen om schrik van te hebben. Een fantastisch mooie rit om onze reis mee te beginnen!
- Klein hotel in een dorp waar anders niets was. Er was ook geen 'bereik' voor de gsm's. Op een heuvel een paar honderd meter van ons hotel lukte bellen wél...

Zaterdag 25 juni - Rit 2: La Bastide-Puylaurent - Florac
Florac
(departement Lozère) telt ongeveer 1970 inwoners.
PS:
na een fusie in 2016 heet dit stadje momenteel Florac-Trois-Rivières.

(nacht 1 van 3)

Beknopte wegwijzer:
La-Bastide-Puylaurent (1018 m), Col du Thort (1120 m), Prévenchères, Belvédère de Chazerac, La Garde-Guerin, Lac de Villefort (557 m), Col des Tribes (1130 m), Le Bleymard, Col de Finiels (1541 m), Le Pont-de-Montvert (950 m), La Baraque de l'Air, Col de Montmirat (1046 m), Ispagnac (516 m), Florac (536 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 121 km (2115 hm).

Varia...
- Vandaag gemiddelde temperatuur: 28° - Maximum temperatuur: 36°.
- In deze rit klommen we o.a. over de Mont Lozère (1699 m) waar zich ook de bronnen van de Tarn bevinden.
Op het einde (km 108) namen we een terrasstop in het dorpje Ispagnac aan de Tarn.
- Het gezellige stadje Florac ligt in het 'Parc National des Cévennes'.
- In ons hotel kregen we ons avondeten in een veranda waar het zeer warm was. De ventilatoren die daar naast ons waren opgesteld brachten weinig afkoeling...
- 's Avonds trokken we naar een terras op een pleintje onder de platanen waar het zalig vertoeven was en waar we bediend werden door de sympathieke Sylvie die bovendien ook nog mooi kon zingen. We zouden er elke avond met veel plezier terugkeren..

Zondag 26 juni - Rit 3: Start en aankomst in Florac
Florac
(departement Lozère) telt ongeveer 1970 inwoners.

(nacht 2 van 3)

Beknopte wegwijzer:
Florac (536 m), Valbelle (959 m), Carnac, Meyrueis (780 m), Col de Montjardin (1005 m), Col de la Sereyrède (1299 m), Col de Prat Peyrot (1380 m), Mont Aigoual (1567 m), Babrillac, Gorges du Tapoul, Vebron, Le Mazel, Florac (536 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 112 km (2085 hm).

Varia...
- Vandaag gemiddelde temperatuur: 29° - Maximum temperatuur: 38°.
- In het begin van de rit was het direct stevig klimmen (van 536 tot 960 m) tot op de 'Causse Méjean', een hooggelegen kalsteenplateau dat we volledig doorkruisten.
- Op de top van de Mont Aigoual (1567 m).was het zo warm dat het asfalt onder onze voeten en wielen smolt...
- Ook vandaag was het heet in de veranda tijdens het avondeten. Daarna trokken we opnieuw het stadje in naar het terras bij Sylvie

Maandag 27 juni - Rit 4: Start en aankomst in Florac
Florac (departement Lozère) telt ongeveer 1970 inwoners.

(nacht 3 van 3)

Beknopte wegwijzer: Florac (536 m), St-Julien-d'Arpaon, Col de l'Houmenet (902 m), Barre-de-Cévennes, Plan de Fontmort, Col de Malhausette (602 m), St-Jean-du-Gard (280 m), 'Corniche des Cévennes', Col de St-Pierre (597 m), Col de l'Exil (704 m), Malateverne, L'Hospitalet (1028 m), Col de Solpérière, Col des Fraïsses (1026 m), Col du Rey, Le Mazel, Florac (536 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 111 km (2120 hm).

Varia...
- Vandaag gemiddelde temperatuur: 32° - Maximum temperatuur: 40°.
- In het eerste deel van deze rit reden we dwars door de Cevennen. Kronkelwegen tot en met...
- Na 60 km namen we onze middagpauze onder de platanen op een plein in het stadje St-Jean-du-Gard.
- Na de middag keerden we terug via de prachtige 'Corniche des Cévennes'.
- Op de verschrikkelijk warme 'Corniche' hielden we een drinkstop in een zeer ouderwets en afgetakeld café (de enige keuze die we hadden). Ook de moeder en haar dochter die ons daar bestelden zagen er niet als te fris uit...
- Voor de derde dag op rij was het broeiend heet in de veranda tijdens ons avondeten, maar gelukkig was er daarna ook weer afkoeling op het terras bij Sylvie.

Dinsdag 28 juni - Rit 5: Florac - Rivière-sur-Tarn
Rivière-sur-Tarn
(departement Aveyron
) telt ongeveer 1000 inwoners.
Hoogteligging hotel: 369 m.

Hotel le Clos d'Is
Route des Gorges du Tarn Rivière-sur-Tarn

Beknopte wegwijzer:
Florac (536 m), Vebron, Col de Perjuret (1031 m), Salvinsac, Meyrueis (730 m), Gorges de la Jonte, Les Douzes (560 m), Le Rozier (360 m); 'Chaos de Montpellier Le Vieux' (830 m), Longuiers, Millau (360 m), onder Viaduc de Millau, Peyre (350 m), Thérondels, Azinières (740 m), St-Germain, Aguessac, Pailhas (385 m), Rivière-sur-Tarn (369 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': 118 km (1970 hm).

Varia...
- Vandaag gemiddelde temperatuur: 33° - Maximum temperatuur: 38°.
- In deze rit fietsen we onder andere door de 'Gorges de la Jonte', over de 'Causse Noir', langs het 'Chaos de Montpellier le Vieux', door de rand van de stad Millau...
- Voorbij Millau reden we onder het 'Viaduc van Millau', op dat moment de hoogste brug ter wereld.
- Twee kilometer voorbij het viaduct kregen we nog een verrassend en onverwacht (want niet vooraf verkend) stuk parcours. Door het dorpje Peyre steeg de smalle weg in een paar kilometer van 370 naar 740 meter en zagen we het hoge viaduct plots diep onder ons liggen...
- Ons hotel lag aan de hoofdweg die door Rivière-sur-Tarn loopt (D907), en waar iets verder de 'Gorges du Tarn' beginnen.
- Het avondeten werd opgediend in de tuin van het hotel.

Woensdag 29 juni - Rit 6: Rivière-sur-Tarn - La Canourgue
La Canourgue
(departement Lozère
) telt ongeveer 2100 inwoners.
Hoogteligging hotel: 540 m.

Hotel du Commerce
Place du Portal La Canourgue

Beknopte wegwijzer:
Rivière-sur-Tarn (369 m), ongeveer 60 km de 'Gorges du Tarn' volgen via Le Rozier, La Malène en Ste-Enimie tot in Molines (500 m), La Baraque des Gendarmes (1016 m), 'Causse de Sauveterre', Sauveterre (1011 m), Le Bac, Cabruns (880 m), La Capelle, Le Dormat (840 m), 'Sabot de Malepeyre', La Canourgue (540 m).

Deze rit op 'Ride with GPS':
117 km (1990 hm).

Varia...
- Vandaag gemiddelde temperatuur: 29° - Maximum temperatuur: 38°.
- In deze rit volgden we gedurende de eerste 60 km stroomopwaarts de Tarn, door de beroemde 'Gorges du Tarn'. Daarna keerden we terug over de 'Causse de Sauveterre' van waar we regelmatig prachtige zichten hadden op de diep ingesneden vallei.
- Op het einde van de rit (km 106,5) stuurde Norbert onbewust een aantal fietsers de verkeerde kant van de D43 op, waardoor deze in plaats van 10 km bergaf naar ons hotel in La Canourgue een duik namen richting vallei van de Tarn. Jammer genoeg moesten ze daar dan wel rechtsomkeer maken om langs dezelfde weg (bergop dus) terug te keren...
- Terwijl wij na aankomst van onze rit op het terras zaten ontvingen we berichten van het thuisfront waar er een uitzonderlijke hagelbui geweest was die honderden auto's beschadigd had.
- In La Canourgue maakten we uiteraard ook een wandeling langs de karakteristieke huizen en vele grachten die het dorp
een zekere charme geven.  Het wordt daardoor ook wel 'Klein Venetië van Lozère' genoemd.

Donderdag 30 jun - Rit 7: La Canourgue - Ruynes-en-Margeride
Ruynes-en-Margeride
(departement Cantal) telt ongeveer 640 inwoners.
Hoogteligging hotel: 900 m.
Hotel Moderne - Ruynes-en-Margeride

Beknopte wegwijzer:
La Canourgue (540 m), Le Ferreol, Montagut 800 m), St-Germain-du-Teil (840 m), Col du Trébatut (1100 m), Col de Bonnecombe (1350 m), Lac de Souveyrols, Lac de Salhens (1280 m), Nasbinals, Chaudes-Aigues (748 m), 'Belvédère de Mallet' (850 m), Viaduc de Garabit (836 m), Ligones, Ruynes-en-Margeride (900 m).

Deze rit op 'Ride with GPS':
107 km (1920 hm).

Varia...
- Vandaag gemiddelde temperatuur: 19° - Maximum temperatuur: 27°. Dit was de enige dag dat we 's morgens lange mouwen moesten aantrekken. Tegen de middag was het alweer aangenaam warm.
- In het begin van deze rit reden we over de desolate maar prachtige hoogvlakte van de Aubrac (tot 1450 m hoog).
- Middagpauze na 69 km in het kuuroord Chaudes-Aigues, bekend om zijn warme water dat naar verluidt een weldaad voor de gezondheid is.
- Verder reden we ook nog door de 'Gorges de la Truyère' en onder het 'Viaduc de Garabit', een indrukwekkende 565 m lange en 122 m hoge stalen spoorwegbrug van Gustave Eiffel (jawel, die van de toren in Parijs).

Vrijdag 1 juli - Terugkeer naar huis
Terugkeer per van Ruynes-en-Margeride naar Denderleeuw (850 km).

Voor de foto's van deze reis: klik hier!
Deze foto's zijn ook terug te vinden in onze