Een overzicht van onze fietsreizen

2004 - ZWARTE WOUD (Duitsland)

Van zaterdag 21 tot zondag 29 augustus 2004 = 9 dagen (8 overnachtingen)
 19 deelnemers (18 fietsers + 1 chauffeur in camionnette).
De fietsers: Bauwens Mike, Claes Rudi, Cornelis Herald, De Bolle Luc, De Pauw Eddy, De Ryck Theo, De Zwaef Guy, Eeckhout Pascal, Janssens Eric, Steppe Pierre, Temmerman Herman, Thuysbaert Gust, Van Asbroeck Freddy, Van Assche Marc, Van De Maele René, Van Der Biest Staf, Van Holen Hugo, Van Impe Norbert.
Chauffeur volwagen: Van Impe Roland.

Dit was een reis met stuk voor stuk lastige ritten. Kijk hieronder maar eens naar de hoogtemeters. Enkele deelnemers hadden deze reis duidelijk onderschat...
 Op weergebied was het niet fantastisch. Ik kan mij niet alles exact meer herinneren, maar weet wel nog dat er zeker drie dagen waren met fris én nat weer.

We logeerden in twee hotels:
Van zaterdagnamiddag 21 tot woensdagvoormiddag 25 augustus (4 overnachtingen) in:
Gasthof Pension Drei Schneeballen (Familie Neumaier).
Adres: Hauptstrasse 11 - 77716 Hofstetten (D).
Dit hotel ligt op een hoogte van 230 meter.
Gezellig ouderwets gasthof in Schwarzwald-stijl waar het goed verblijven was en waar we ook lekker en ruim voldoende te eten kregen. Na het avondeten kregen we elke dag van Alfred, de oude patron, een schnaps aangeboden (foto).

Van woensdagnamiddag 25 tot zondagvoormiddag 29 augustus (4 overnachtingen) in:
Belchenhotel Jägerstüble (Familie Dietsche).
Adres:
Obermulten 3 - 79677 Aitern (D)
Dit hotel ligt op een hoogte van 1100 meter. Gezien deze hoge ligging begonnen onze ritten op de 'Belchen' dus telkens met een afdaling van 8 km en eidigden ze ook telkens met een even lange klim (profiel).
Vrij modern hotel, gelegen op een hoogte van 1100 meter, aan de kabelbaan naar de top van de 1414 m hoge 'Belchen', de mooiste berg  van het Zwarte Woud.
Ook in hotel Jägerstüble was het goed verblijven en lekker eten. Hier geen gratis schnaps maar wel Feuriger 'Belchengeist' (foto). Wie er een bestelde kreeg er een gedichtje bij, gedeclameerd door eine junge Schwarzwälderin. Vraag maar eens aan Norbert, die kent dat zeker nog uit het hoofd...

Onze reis dag per dag:
 Zaterdag 21 augustus - Verplaatsing per auto van Welle naar Hofstetten
Verplaatsing per auto van Welle naar Hofstetten via Luxemburg, Metz en Hagenau naar Baden-Baden. Van daar volgden we eerst de 'Schwarzwald-Hochstrasse' tot in Freudenstadt, om vervolgens via de 'Schwarzwald-Tälerstrasse' langs Alpirsbach, Schiltach, Wolfach en Haslach aan ons hotel in Hofstetten te komen. De totale afstand was ongeveer 600 km.
Het toeristische deel van onze autorit op 'Ride with GPS': Autorit Zwarte Woud - Noord

- Op ongeveer 25 km van onze eindbestemming hielden we een rustpauze met een korte wandeling in het schilderachtige stadje Schiltach en gingen daar uiteraard ook iets drinken. Pascal die de avond voordien een beetje te veel had gefeest deed ondertussen een dutje in de auto...

Zondag 22 augustus - Rit 1 van uit Hofstetten
Beknopte wegwijzer: Hofstetten (230 m), Elzach, Winden, Waldkirch, 'Kandel' (1202 m), St-Peter, St-Märgen (889 m), 'Simonswäldertal', Bleibach (301 m), Winden, Elzach, Hinter-Geistberg (727 m), Haslach-im-Kinzigtal, Hofstetten (230 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': Rit 1 - Start & aankomst in Hofstetten

Afstand: 119 km - Hoogtemeters: 2350.

- Direct na de start een lange lastige klim door de bossen én in de mist. Na 4,5 km stonden er reeds 350 hoogtemeters op ons tellertje.
- Na ongeveer 15 km fietsen hoorden we een droge 'krak'. De velg van het achterwiel van René had het begeven...
- Veruit de lastigste berg van de dag was de Kandel (1202 m). Van uit Waldkirch is dat een klim van 11 km lang aan gemiddeld 8,2% (met een steilste gedeelte aan 16%). Deze ons tot dan toe totaal onbekende berg (tussen km 26 en 37 van 270 naar 1202 m) bleek een van de lastigste die we al beklommen hadden, zeker een straffe Alpencol waardig!
- Voor Freddy (bijna 60 toen) zat de reis er boven op de Kandel al op. Het was hem veel te lastig en hij zou vanaf daar de rest van onze reis in de camionette volgen.

Maandag 23 augustus - Rit 2 van uit Hofstetten
Beknopte wegwijzer:
Hofstetten (230 m), Haslach-im-Kinzigtal, Hornberg, Schramberg, St-Georgen (862 m), Furtwangen (Donauquelle), Schönach-im-Schwarzwald (1025 m), Elzbach (584 m), Ober- en Unterprechtal, Hofstetten (230 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': Rit 2 - Start & aankomst in Hofstetten

Afstand: 118 km - Hoogtemeters: 2370.

- Prachtige rit door typische Schwarzwaldlandschappen en toeristische plaatsen zoals o.a. Schramberg (km 34), St-Georgen (km 53), Furtwangen (km 70), de 'Donauquelle' (de bron van de Donau / km 75) en Schönach (met de grootste koekoeksklok ter wereld / km 85).

Dinsdag 24 augustus - Rit 3
van uit Hofstetten
Beknopte wegwijzer: Hofstetten (230 m), Haslach-im-Kinzigtal, Wolfbach, Schappbach, Bad-Peterstal (334 m), Nordrach (580 m), Zell-am-Harmersbach (223 m), Steinach, Haslach-im-Kinzigtal, Hofstetten (230 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': Rit 3 - Start & aankomst in Hofstetten
Afstand: 79 km - Hoogtemeters: 1300.

Wegens regen in de voormiddag vertrokken we pas rond 13u voor een ingekorte rit (zie hierboven). Ziehier ter informatie ook het oorspronkelijk geplande parcours:
Rit 3 - Start & aankomst in Hofstetten (114 km / 2315 hm).

- Wegens regen werd de start uitgesteld en brachten we in de voormiddag een bezoekje aan het nabijgelegen stadje Haslach. Na het (brood)middagmaal in de veranda van ons hotel in Hofstetten was het droog en vertrokken een aantal deelnemers rond 13u alsnog voor een ingekorte rit (77 km i.p.v. 114).
- In de latere namiddag gingen we in Zell-am-Harmersbach iets drinken in een hotel waar Freddy het jaar voordien had gelogeerd met zijn familie. De niet-fietsers reden er per auto naartoe, de fietsers stopten er na 50 km in hun rit voor een drinkstop.
In het centrum van Zell (8000 inw.) kon Freddy echter 'zijn' hotel niet terugvinden en begon lichtjes te panikeren. Gelukkig was Rudi erbij om het groepje, dankzij een stadsplan, alsnog naar de goede plaats te leiden.

Woensdag 25 augustus - Verplaatsing per auto van Hofstetten naar 'Belchen'
Rustdag gedurende welke we per auto de verplaatsing maakten van Hofstetten naar de 'Belchen'. Dit werd een mooie en toeristisch interessante rit van 124 km langs o.a. Waldkirch, het Glottertal, het Höllental, de Titisee, het Bärental, de Feldberg (1493 m), Todtnau en Aftersteg.
Deze verplaatsing per auto op 'Ride with GPS': Autorit Hofstetten - Belchen.

- Na 51 km hielden we een tussenstop in Sankt Peter en bezochten er de abdij en de kloosterkerk.
- Daarna waren er ook nog korte stops op km 85 aan de Titisee (het grootste natuurlijke meer van het Zwarte Woud) en op km 96 op de top van de Feldberg (met 1493 m de hoogste top van het Zwarte Woud).
- 's Middags (op km 110) gingen we iets eten in restaurant 'Glasbläzerhof' in Aftersteg/Todtnau, waar zoals de naam het al laat vermoeden ook een glasblazerij gevestigd was (met ook een klein museum).
- In de namiddag maakten we een wandeling (waarvan een deel met de kabelbaan) naar de 1414 m hoge top van de 'Belchen'.

Donderdag 26 augustus - Rit 4 van uit 'Belchen'
Beknopte wegwijzer: Belchen (1100 m), Aitern, Schönau (542 m), Oberweiler, Staufen (290 m), Ehrenkirchen, 'Schauinsland' (1182 m), Aftersteg, Todtnau, Wieden (619 m), Belchen (1100 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': Rit 4 - Start & aankomst 'Belchen'
Afstand: 109 km - Hoogtemeters: 2885.

- In het eerste deel van de rit fietsen we door de Breisgau, naar verluidt de zonnigste streek van Duitsland.
- Lastigste beklimmingen van deze rit waren Schauinsland (hoogte 1182 m, een klim van 12 km aan gemiddeld 6,25% - zie profiel Schauinsland) en de slotklim naar ons hotel op de 'Belchen' (hoogte 1100 m, een klim van 8 km aan gemiddeld 7,2% - zie profiel Belchen)

Vrijdag 27 augustus - Rit 5
van uit 'Belchen'
Beknopte wegwijzer: Belchen (1100 m), Aitern, Schönau (542 m), Weissenbachsattel (1078 m), Todtmoos (821 m), Wehr (331 m), Rickenbach (742 m), Alb-Stausee (stuwdam), St-Blasien (762 m), Todtmoos, Weissenbachsattel (1078 m), Utzenfeld (582 m), Aitern, Belchen (1100 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': Rit 5 - Start & aankomst 'Belchen'
Afstand: 122 km - Hoogtemeters: 2915.

- Lastigste obstakel in deze rit was tot twee keer toe de 'Weissenbachsattel' (1078 m). Eerst beklommen we die van uit Schönau (profiel), later in de rit van uit Todtmoos (profiel).
- Vrij lange stop in het mooie St-Blasien (km 35) waar we ook de abdij en de majestueuze kloosterkerk (met enorme koepel) bezochten.

Zaterdag 28 augustus - Rit 6
van uit 'Belchen'
Beknopte wegwijzer: Belchen (1100 m), Wieden (619 m), Menzenschwand (858 m), Unterschluchsee (stuwmeer), Titisee (860 m), Schweizerhof (1018 m), Buchenbach, Kirchzarten (338 m), Hofsgrund (1168 m), Ober-Münstertal (600 m), Wiedener-Eck, Belchen (1100 m).
Deze rit op 'Ride with GPS': Rit 6 - Start & aankomst 'Belchen'
Afstand: 123 km - Hoogtemeters: 2740.

- Om onze middagpauze buiten te nemen was het te nat en te koud. Gelukkig konden we boven in het skigebied van Hofsgrund (gelegen op een hoogte van 1168 m, nabij 'Schauinsland') terecht in een warm café waar we voor iedereen soep bestelden, zodat we onze handen konden verwarmen aan de tassen.
- Na onze pauze hadden we een erg steile en door de regen ook enorm gevaarlijke afdaling (6,5 km aan gemiddeld 8,5%). Bij zo goed als alle fietsers waren de remblokjes totaal 'weg'. Nog nooit waren we zo blij dat we gedurende de laatste 10 km bergop konden rijden... minder gevaarlijk en minder koud.

Zondag 29 augustus - Verplaatsing per auto van 'Belchen' naar Welle
Terugkeer per auto van Welle langs het Münstertal, Staufen, Bad-Krozingen, Freiburg, Offenburg, Straatsburg, Metz en Luxemburg. De afstand was ongeveer 600 km.

Voor een word-document met de beknopte wegwijzers van onze 6 ritten: klik hier!

Ter informatie: de deelnameprijs voor deze reis bedroeg 500 EUR alles inbegrepen, behalve de dranken 's avonds.

Voor de foto's van deze reis: klik hier!
Deze foto's zijn ook terug te vinden in onze