Een overzicht van onze fietsreizen

2000 - LANGUEDOC - OOSTELIJKE-PYRENEEËN

Van donderdag 1 tot zondag 11 juni 2000 = 11 dagen
  17 deelnemers* (14 fietsers + 3 begeleiders in twee volgwagens).
De fietsers: Cornelis Herald, De Bolle Luc, De Pauw Bart, De Pauw Eddy, De Ryck Theo, De Saedeleer Dirk, Janssens Eric, Temmerman Herman, Thuysbaert Gust, Van Assche Marc, Van De Maele René, Van Der Biest Staf, Van Holen Hugo, Van Impe Norbert.
Begeleiders: Van Impe Roland + niet clubleden Laenen Greet en Rubbrecht Patrick (door iedereen 'Robbie' genoemd).

*: ook Hugo Gees was aanvankelijk ingeschreven, maar moest forfait geven wegens een zware van eind april in fietstocht 'De Parel'.

Per auto 1100 km heen en terug naar Pézenas (nabij Béziers).
  Van in Pézenas maakte we een rondrit van 9 ritten in de departementen Herault, Aude, Pyrenées-Orientales, Ariège en Tarn.
  We logeerden in zes verschillende hotels (in totaal 10 overnachtingen).

Over het weer konden we niet echt tevreden zijn. In 4 van de 9 ritten konden we wegens regen (of sneeuw) het geplande parcours niet volgen en moest er soms drastisch worden gewijzigd!
  We hadden ook af te rekenen met heel wat pech aan de fietsen (tal van lekke banden, pech met wielen, kettingen, spaken, pedalen...) en op de koop toe viel in het begin van onze laatste rit ook nog één van onze twee volgwagens in panne...

Onze reis dag per dag:
- Donderdag 1 juni: verplaatsing per auto naar Pézenas - 1100 km
Hotel Le Molière - Place du 14 Juillet - Pézenas.
Dit hotel heet tegenwoordig 'Le Grand Hotel Molière'.
Pézenas
is een heel mooi stadje (ongeveer 8500 inwoners) in het departement Hérault met een glorierijk verleden.
Als het 'Versailles van Languedoc' trok Pézenas vroeger verscheidene persoonlijkheden aan, waaronder Jean-Baptiste Poquelin, beter bekend onder de naam Molière.

Varia...
- Staf die een dag vroeger was vertrokken kreeg autopech en moest zijn wagen in een garage achterlaten. Gelukkig kon Theo hem op donderdag, mits een omweg langs Aramon, oppikken en meenemen naar Pézenas.
- Bij onze aankomst in de namiddag was het behoorlijk druk in Pézenas wegens een festiviteit met loslopende stieren door de straat aan ons hotel.
- Vóór het avondeten maakten we een wandeling in het prachtige stadje en gingen we (uiteraard) ook iets drinken op een terras op een gezellig en levendig plein.
- In ons hotel waren vernieuwingswerken aan de gang, waardoor een deel van het interieur was afgedekt.
- De auto's die achterbleven gedurende onze rondreis stonden op een afgesloten parking op een paar honderd meter van ons hotel.

- Vrijdag 2 juni - Rit 1: Pézenas - Estagel / 158 km
Hotel Les Graves
- Boulevard Jean Jaurès 9 - Estagel.
Estagel
is een gemeente
in het departement Pyrénées-Orientales en telt ongeveer 1950 inwoners.

Beknopte wegwijzer: Pézenas (22 m), Thézan-lès-Béziers, Sévignac (brugje over de Orb - 15 m), Abbaye de Fontcaude (190 m), Quarante, Ouveillan, St-Marcel (20 m), Montredon-des-Corbières, Abbaye de Fontfroide (116 m), St-André-de-Roquelongue, St-Jean-de-Barrou, Col de Feuilla (250 m), Montouillié de Périllou (365 m), Opoul-Périllos, Pas de l'Escale (260 m), Tautavel, Estagel (82 m).
Laagste en hoogste punt: 15 m - 298 m.
Deze rit op 'Ride with GPS':
Pézenas - Estagel (158 km / 1640 hm).

Varia...
- In de voormiddag zeer goed weer. Na de middag toenemende bewolking, en in het laatste uur vielen er af en toe zelfs een paar druppels...
- Korte pauze na 37 km aan de Abbaye de Fontcaude.
- Middagstop na 81 km op de parking van de Abbaye de Fontfroide.
- Terrasje op 7 km van het einde in het dorpje Tautavel.
- Gedurende een groot deel van de rit fietsten we door de wijnstreek van de 'Corbières'.
- Ons hotel lag vlak in het centrum van Estagel, waar het 's avonds goed toeven was op een caféterras onder de platanen van het dorpsplein.

- Zaterdag 3 juni - Rit 2: Estagel - Estagel / 126 km
Hotel Les Graves
- Boulevard Jean Jaurès 9 - Estagel.

Beknopte wegwijzer: Estagel (82 m), Alignan-du-Vent, St-Paul-de-Fenouillet, Gorges de Galamus, Col de Grés (406 m), Col de la Croix Dessus, Duilhac-sous-Peyrepertuse, Col du Tribi 344 m), Cucugnan, Padern, Col de Ferréol (428 m), Tuchan, Vingrau, Pas de l'Escale (271 m), Espira de l'Agly (30 m), Baixas, Col de la Dona (200 m), Estagel (82 m).
Laagste en hoogste punt: 30 m - 428 m.
Deze rit op 'Ride with GPS':
Estagel - Estagel (126 km / 1805 hm).

Varia...
- Start van onze rit: 9u - Aankomst: 16u15.
- Droog en bewolkt. De heuveltoppen lagen verscholen in de nevel. In de namiddag kregen we eindelijk zon en was het ook zeer zacht.
- Dit was een rondrit langs een aantal Katharenkastelen (o.a. Peyrepertuse, Quéribus, Padern, Aguillar), maar door het mistige weer konden we er jammer genoeg amper wat van zien...
- Korte stop na ongeveer 30 km in prachtige maar zeer smalle Gorges de Galamus waar het voor de auto's niet makkelijk was!
- Middageten op een plein in het dorpje Tuchan (km 82).
- Terrasje op 16 km van het einde in het dorpje Baixas.
- Ook deze avond was het zalig genieten op het caféterras onder de platanen.

- Zondag 4 juni - Rit 3: Estagel - Molitg-les-Bains / 130 km
Hotel Le Col de Jau
- Village - Molitg-les-Bains.
Molitg-les-Bains
is een klein dorp (slechts 215 inwoners)
in het departement Pyrénées-Orientales. Het oude dorp ligt op 600 m hoogte op een golvend plateau, een uitzonderlijk zonnige ligging. Net onder het dorp, in de kloven van de Castellane, bevindt zich een 'station thermale'.

Beknopte wegwijzer: Estagel (82 m), Latour-de-France, Cassagnes (400 m), Montalba-le-Château, Trevillach, Trilla, Ansignan, 'Clue de la Fou' (270 m), Prats-de-Sournia (600 m), Sournia, Col des Auzinnes (605 m), Arboussols, Lac de Vinça (260 m), Col de Roque Jalère (976 m) op en ook terug af, Molitg-les-Bains (610 m).
Laagste en hoogste punt: 82 m - 976 m.
Deze rit op 'Ride with GPS':
Estagel - Molitg-les-Bains (130 km / 3025 hm).

Varia...
- Het weer: bewolkt en pas in da late namiddag zon. Geen regen. Zachte temperatuur.

- In Estagel was er een loopwedstrijd (met veel deelnemers) waardoor de omgeving rond ons hotel volledig was afgesloten. Mits wat onderhandelen met de organisatoren en de politie konden we om 9 uur toch vertrekken.
- Korte pauze na een steile klim in het dorpje Trevillach (km 28).
- In het dorpje Trilla (km 35) was er een feest met een markt met lokale producten, kunstvoorwerpen en muziek. Jammer dat we daar niet langer konden blijven plakken...
- Middagpauze in het centrum van het dorpje Sournia (km 68) waar we gezelschap kregen van een paar plaatselijke honden...
- Terrasje op 3 km van het einde aan het kuuroord van Molitg-les-Bains, maar dit enkel voor wie de Col de Roque Jalère* was opgereden.
: de Col de Roque Jalère (976 m) op het einde van de rit was facultatief. Ruim de helft van de fietsers liet deze dan ook liggen en reed rechtstreeks naar ons hotel.
- Zeer goed hotel in Molitg met goede ontvangst, goed avondeten en ook een uitgebreid ontbijt (mét eieren). Er was ook een openluchtzwembad(je), maar enkel Marc en Theo namen daar een duik in...
- Na het avondeten dronken we nog iets in het hotel en was er even opschudding toen Staf daar met een plassende pad binnenkwam... Na het binnengedeelte dronken we ook nog iets op het terras van waar we een prachtig zicht hadden op de Pic du Canigou (2784 m), de hoogste berg van de Oostelijke Pyreneeën.

- Maandag 5 juni - Rit 4: Molitg-les-Bains - Ax-les-Thermes / 85 km
Hotel de France
- Avenue Delcassé 10 - Ax-les-Thermes.
Ax-les-Thermes
is een gemeente in het departement Ariège en telt ongeveer 1500 inwoners. Het ligt op een hoogte van 720 m en is een gekend kuuroord met tal van geneeskrachtige warmwaterbronnen.

Beknopte wegwijzer: Molitg-les-Bains (610 m), Mosset (540 m), Col de Jau (1506 m), Roquefort-de-Sault, Col de Garavel (1256 m), Col de Moulis, Escouloubre-les-Bains (860 m), Usson-les-Bains (785 m), Milanès , Col de la Port de Pailhères (2001 m), ski-station Ascou-Pailhères (
1500 m), Goulours, Ax-les-Thermes  (720 m).
Laagste en hoogste punt: 540 m - 2001 m.
Deze rit op 'Ride with GPS':
Molitg-les-Bains - Ax-les-Thermes (85 km /2635 hm).

Varia...
- Onze koninginnerit met o.a. de Col de Jau (1510 m), de Col de Garavel (1256 m) en de Port de Pailhères (2001 m). De Col du Pradel (1680 m) die we op het einde van de rit zouden beklimmen (en ook terug afrijden) was gesloten, maar ook indien die open geweest zou zijn, zou er wegens de nattigheid niemand zijn opgereden. Hierdoor werd onze rit 16 km korter (84 i.p.v. 100 km).
- Het weer: zeer zonnig en zacht tijdens de klim naar de Col de Jau en ook nog daarna. Later op de Col de Pailhères zaten we in de wolken en kregen we mist en regen. De lange afdaling was dan ook koud en zeer gevaarlijk. Dirk en Theo daalden af in de camionette, Hugo Van Holen in de auto van Greet.
- Korte pauze op de top van de Col de Jau (km 18).
- Staf, ongesteld door de bouletten van de avond ervoor, stapte aan de voet van de Col de Garavel (km 32) in de volgwagen.
- Middagpauze in Escouloubre-les-Bains (km 44).
- Ons hotel lag in het centrum van Ax-les-Thermes waar we vóór ons avondeten een aperitief dronken in een supporterslokaal van Olympic Marseille en erna nog iets gingen drinken in een 'Jazzcafé'.

- Dinsdag 6 juni - Rit 5: start en aankomst in Ax-les-Thermes / 22 km
Hotel de France
- Avenue Delcassé 10 - Ax-les-Thermes.

- De rit naar de 2407 m hoge 'Port d'Envalira' (de hoogste col in de Pyreneeën) werd omwille van het natte en koude weer (met sneeuw boven) afgelast.
- In de voormiddag maakte we (in de regen) een wandeling in Ax-les-Thermes met zijn talrijke publieke baden met zwavelhoudend water.
- Na een middagmaal in ons hotel namen we de bus naar Pas de la Casa (2085 m) in Andorra, waar we niet alleen konden winkelen maar ook... met sneeuwballen gooien.
- Na onze terugkeer was het droog en in de late namiddag werd er dan door een aantal deelnemers toch nog een kort ritje van 22 km gereden naar de Forge d'Orlu in de vallei van de Oriège: Ax-les-Thermes - Ax-les-Thermes (22 km / 470 hm).
- Na ons avondeten ('steak frites') trokken we opnieuw naar het 'Jazzcafé'.
PS: dit was het oorspronkelijk geplande parcours: Ax-les-Thermes - Port d'Envalira (88 km / 2000 hm).

- Woensdag 7 juni - Rit 6: Ax-les-Thermes - Limoux / 121 km
Grand Hotel Moderne et Pigeon
- Place Général Leclerc - Limoux.
Limoux
is een stadje in het departement Aude en telt ongeveer 10.000 inwoners. Het stadje is ook gekend voor zijn wijnproductie (AOC Limoux) en zijn 'Blanquette de Limoux', de plaatselijke 'champagne'.

Beknopte wegwijzer: Ax-les-Thermes (720 m), Col de Marmare (1361 m), Col des Sept Frères (1253 m), Belcaire (949 m), Col de la Croix des Monts (898 m), Montségur (900 m), Col de Montségur (1050 m), Lavalanet (536 m), Le Peyrat (426 m), Villaret, Lac de Montbel 350 m), Chalabre, Col de St-Benoit (614 m), Bezole, Malras, Limoux (162 m).
Laagste en hoogste punt: 162 m - 1361 m.

Deze rit op 'Ride with GPS':
Ax-les-Thermes - Limoux (121 km / 2040 hm).

Varia...
- Het weer: zeer zonnig met een beetje wolken. Temperatuur: van 16 tot 24°.
- Korte pauze op de Col de Marmare (km 15) waar we merkten dat Eric er niet bij was. Door een misverstand stond die aan ons hotel te wachten op de volgwagen van Greet die echter al vertrokken was. We zijn hem dan met de auto gaan zoeken en vonden hem gelukkig ook terug.
Voorbij deze pauze hadden we prachtig zicht op de Pyreneeën die we nu voorgoed achter ons lieten.
- Middagpauze op km 63 na de lastige klim van de Col de Montségur (1050 m) waar we een prachtig zicht hadden op het hoog boven ons gelegen Katharenkasteel (1216 m).
- Wijnproeving in het dorpje Malras ('Domaine Astruc') op 4 km van het einde.
- Zeer mooi en statig hotel in het centrum van Limoux. Ons avondeten kregen we in een apart zaaltje met paleis allures!
- We maakten uiteraard ook een wandeling in het mooie stadje en na ons avondeten gingen we ook nog iets drinken op het dorpsplein.

- Donderdag 8 juni - Rit 7: Limoux - La Salvetat / 137 km
Hotel la Plage - Bord du Lac - La Salvetat-sur-Agout.
La Salvetat-sur-Agout
is een charmante gemeente in het departement Hérault en telt ongeveer 1150 inwoners. Twee kilometer ten westen van het dorp bevindt zich het 'Lac de la Raviège', waar ook ons hotel ligt.

Beknopte wegwijzer: Limoux (162 m), Col du Loup (285 m), Cavanac, Carcassonne (110 m), Villalier (104 m), Villeneuve-Minervois, Col de la Prade 774 m), Pradelles-Cabardès, Pic de Nore (1211 m), Mazamet 230 m), Pont d l'Arn, Anglès (760 m), Lixirié, La Salvetat-sur-Agout (650 m).

Laagste en hoogste punt: 104 m - 1211 m.
Deze rit op 'Ride with GPS':
Limoux - La Salvetat-sur-Agout (137 km / 2660 hm).

Varia...
- Prachtig en zeer zonnig weer. Jammer genoeg zo goed als gans de rit tegenwind.

- Bij de start moest Herald al zijn kunnen bovenhalen om onze camionette uit de zeer smalle uitgang te manoeuvreren.
- Korte pauze na 41 km op een klein pleintje in Villalier.
- Pauze op de Pic de Nore (km 74) met opvallende grote antenne.
- Aan wegenwerken reden Eric en Dirk verloren in de afdaling van de Pic de Nore maar vonden de wachtende groep terug in Mazamet, net op tijd voor ons middageten.
- Middagpauze na 91 km in Mazamet, de stad van Laurent Jalabert. Greet had migraine en Staf bestuurde vanaf hier de kleine volgwagen.
- Terrasje einde rit op km 130 in Lixirié.
- Aankomst aan ons hotel aan het meer in La Salvetat pas om 18u15!
- Zeer goed hotel (en zeer voordelig van prijs), gelegen aan een nieuw aangelegd ontspanningsgebied mét strand aan het Lac de la Raviège, enkele kilometers buiten het dorpscentrum van La Salvatat.
- Lekker en veel eten 's avonds (een soort hutsepot) met wijn rood, wit en rosé à volonté.

- Vrijdag 9 juni - Rit 8: start en aankomst in La Salvetat / 60 km
Hotel la Plage
- Bord du Lac - La Salvetat-sur-Agout.

Deze rit werd wegens een gesloten stuwdam plus een echte stormwind ingekort. De voorziene 91 km werden beperkt tot 60.

Beknopte wegwijzer: La Salvetat-sur-Agout (650 m), Villelongue, Pierre-Plantée, Lacaune (802 m), Col de Piquotalen (1004 m), Escande, le Taulas, La Salvetat-sur-Agout (650 m).
Laagste en hoogste punt: 650 m - 1004 m.
Onze ingekorte rit op 'Ride with GPS':
 La Salvetat - La Salvetat (60 km / 890 hm).
PS: dit was de het oorspronkelijk geplande parcours:
La Salvetat - La Salvetat (91 km / 1465 hm).

Varia...
- Het weer: bewolkt maar warm en zéér veel wind!
- Door het noodgedwongen inkorten van de rit konden we kort na de middag in ons hotel genieten van spaghetti Bolognaise. Daarna was er een vrije namiddag. Sommigen maakten een wandeling, anderen rusten op hun kamer. Helaas was er te veel wind om op het strand te gaan zitten of liggen...
- Ons parcours was vandaag volledig uitgetekend in 'Les Monts de Lacaune'.
- Ook vandaag lekker en veel avondeten: paëla met ook weer wijn à volonté.
- Na het avondeten was er nog een vrij memorabele avond in ons hotel met drie onderofficieren van het 'Légion Etrangère' (een Griek, een Roemeen en een Nieuw-Caledoniër) die met hun soldaten in opleiding kampeerden in een tentenkamp aan de overkant van het meer.

- Zaterdag 10 juni - Rit 9: La Salvetat - Pézenas / 82 km
Hotel Le Molière - Place du 14 Juillet - Pézenas.

Wegens overvloedige regen van in het begin werd deze rit een stuk ingekort. De voorziene 117 km werden er 82.
Beknopte wegwijzer: La Salvetat-sur-Agout (650 m), Fraisse-sur-Agout (748 m), Col de Fontfroide (971 m), vanaf hier wegens de regen via grotere wegen: Olargues, Lamalou-les-Bains, Faugères, Gabian, Roujan naar Pézenas (22 m).
Laagste en hoogste punt: 22 m - 971 m.

De ingekorte rit
op 'Ride with GPS':  La Salvetat - Pézenas (82 km / 1580 hm).
PS: dit was de het oorspronkelijk geplande parcours:
La Salvetat - Pézenas (118 km / 2155 hm).

Varia...
- Gans de nacht regen en ook 's morgens nog. Plan B wordt overwogen.
- Tijdens ons ontbijt verminderde de regen en om 9 uur kan er droog worden gestart, maar wel bij een frisse 13°.
- Kort na de start opnieuw regen, véél regen en een temperatuur die zakte tot een koude 5°. Op de Col de Fontfroide werd geschuild waar kon, maar veel beschutting was er niet.
- Op hetzelfde moment was er ook een (koppelings)probleem aan de auto van Greet. Haar auto moest worden afgesleept naar een garage in de buurt.
- Amper 16 km gefietst dus en Plan B moest worden toegepast. In de gietende regen reden we op een zeer gladde weg voorzichtig naar beneden om van daar (van in Olargues) langs grotere wegen naar Pézenas te rijden. - In Olargues gingen we ons eerst warmen en drogen in een café om dan via de kortste en veiligste weg verder te rijden tot in Pézenas waar we arriveerden om 14 uur.
- Ook nog in de namiddag bleef het lange tijd onophoudelijk gieten. Pas in de late namiddag en vooravond konden we een wandeling maken in het stadje.
- Herald, Gust en Luc keerden met twee auto's terug richtin La Salvetat om Greet te gaan ophalen en onverhoopt, maar niet zonder risico, kon ook haar auto worden meegenomen.
- 's Avonds na ons laatste avondmaal volgend we in ons hotel gezamelijk de match België-Zweden (2-1) op tv, de openingswedstrijd van het EK-voetbal in Brussel.

- Zondag 11 juni - per auto terug naar huis - 1100 km
- Voor de inzittenden in de auto van Greet werd deze terugreis nog een hachelijke ondernemig, vooral aan de 'péages', maar gelukkig geraakten ze goed en veilig thuis...

Ter informatie: de deelnameprijs voor deze reis bedroeg 25.000 BEF (620 euro) alles inbegrepen, behalve de dranken 's avonds.

Voor de foto's van deze reis: klik hier!
De foto's zijn ook terug te vinden in onze FOTOALBUMS